Iværksætterlysten halter i Danmark

I sidste uge lå hele landet på den anden ende i forbindelse med Global Entrepreneurship Week. Og der er behov for at sætte fokus på iværksætteri og lysten til at være selvstændig i Danmark, for vi halter stadig et godt stykke efter vores nordiske naboer.

Global Entrepreneurship Week er gået på hæld, og Danmark kan endnu en gang gøre status over iværksætterrigets tilstand. Aldrig før har så mange danskere involveret sig i de mange aktiviteter for nye forretningsdrivende og vækstlystne virksomheder, som der var på programmet i sidste uge. Samtidig står det stadig sløjt til med iværksætterlysten, viser tal fra det internationale forskningskonsortium Global Entrepreneurship Monitor, som DI har bearbejdet. Faktisk er det færre end halvdelen af de voksne danskere, der kan se muligheder i at stifte en virksomhed. I Sverige og Norge er det op mod 70 procent. »Det er bekymrende, at der er så få i Danmark, der ser gode muligheder for at starte virksomhed i forhold til de andre nordiske lande. Og det er tal, vi er nødt til at tage til efterretning, hvis ikke Danmark skal sakke endnu længere bagud i den globale konkurrence,« siger Sidsel Dyrholm Holst, der er nytiltrådt chef for Mindre, Mellemstore Virksomheder og Entrepreneurship hos DI. Torben Bager, direktør ved IDEA Entrepreneurship Centre mener også, at det er problematisk, hvis udviklingen fortsætter på den måde, men mener også, at der er andre grunde bag tallene. Ifølge ham skyldes udviklingen især, at Sverige og Norge har haft mere »medvind« på hjemmemarkederne, hvilket betyder, at befolkningen ser en anden virkelighed. »Billedet af mulighederne for at stifte egen virksomhed er noget, der foregår inde i hovedet på folk, men det handler mindst lige så meget om omverdenen, hvordan den tager sig ud. Hvis der er lavere erhvervsaktivitet, så smitter det selvfølgelig af,« siger han.

Blakket succes

18.000 danskere fandt vej til et af de omkring 200 iværksætterarrangementer, der fandt sted i sidste uge. Det er 20 procent flere end sidste år. En imponerende fremgang, der desværre ikke kan afspejles i iværksætterlysten. Den er i bedste fald stagneret – i værste fald for nedadgående. Men flere håber på, at ugen kan være med til at styrke selve kulturen bag det entreprenante miljø i Danmark. »Det er rigtig, rigtig vigtigt, at vi har initiativer af denne slags, der er med til at styrke iværksætterkulturen. For danskerne har behov for at blive mindet om, at det er helt acceptabelt at have ambitioner, og folk, der stifter egen virksomhed og skaber arbejdspladser, fortjener respekt og anerkendelse. Og det er den her uge med til,« siger Sidsel Dyrholm Holst, der gerne så den entreprenante begejstring spredt langt ud over uge 46, men samtidig finder hun det fornuftigt, at hele verden samles om at hylde iværksætterne i forbindelse med Global Entrepreneurship Week.

Unge var begejstrede for ugen

I løbet af uge 46 har der været mange arrangementer, der tog udgangspunkt i iværksætterlysten på landets uddannelsesinstitutioner. Blandt andet samlede Danish Entrepreneur­ship Award 5.000 unge i Messe C i Fredericia for at lege og lære, hvad iværksætteri er for en støbning. »Det er en specielt god idé med events, der retter sig mod de unge og uddannelsessektoren, som vi så i Fredericia. Det kan inspirere folk, når det er sådan et fyrværkeri af arrangementer,« siger Torben Bager. Og for Christian Vintergaard, direktør i Fonden for Entreprenørskab – Young Enterprise, der stod bag iværksætterugens største publikumssucces, var det en særlig fornøjelse at opleve de unges begejstring og positive tilkendegivelser over at opleve, hvordan det er at komme lidt tættere på livet som iværksætter. »Uge 46 er et kulturpåvirkende arrangement, men sandsynligheden for, at vi påvirker de lidt mere erfarne iværksættere, er ikke særligt stor. Derimod kan vi vise de unge, som står over for en valgsituation, at iværksætterlivet er et karrierevalg på lige fod med at tage et normalt lønmodtagerjob,« siger han og forklarer, at noget af ugen gik med at tale om udfordringerne for de etablerede iværksættere. Derfor mener Christian Vintergaard også, at de næste års arrangementer skal have et endnu større fokus på netop de unge under uddannelse.

Stof til eftertanke

De store armbevægelser og velbesøgte arrangementer er dog ikke nok, hvis Danmark vil længere frem i iværksætterbussen internationalt set. Der er brug for regelændringer, så det bliver lettere at være iværksætter, mener DI. »Vi kommer ikke uden om, at det er dyrt og for administrativt bøvlet at drive virksomhed i Danmark. Så det er altså ikke nok, at det er nemt at stifte en virksomhed, det skal også gøres mere gnidningsfrit og mindre omkostningstungt at drive den og få den til at vokse sig større. Det skal være attraktivt og konkurrencemæssigt fornuftigt i et globalt perspektiv for de entreprenante danskere at skabe arbejdspladser til os andre,« siger Sidsel Dyrholm Holst. Hun peger på det danske skattetryk som en væsentlig barriere for erhvervsdrivende og virksomhedernes endnu ringe adgang til finansiering som en anden. Derfor er det også vigtigt, at iværksætternes og vækstvirksomhedernes adgang til risikovillig kapital via statens kautioner ikke drukner i bureaukrati og administration, men bliver et produkt, som de entreprenante danskere rent faktisk kan få adgang til og gøre godt med.

Iværksætteruge 47

Hos Erhvervsstyrelsen, der koordinerer den danske indsats i forbindelse med Global Entrepreneurship Week, er man glade og tilfredse med årets arrangement. Der var flere deltagere og begivenheder af generelt højere kvalitet, og så meldte en hel del nye og ukendte arrangører sig under fanerne, hvilket vicedirektør Anders Hoffmann ser som et udtryk for et spirende holdningsskifte i befolkningen mod en mere positiv indstilling over for iværksætteri. Men han erkender også, at den brede og stigende opbakning i Iværksætterugen står i skarp kontrast til den stagnerende iværksætterlyst. »Det er et mærkeligt dilemma. Måske handler det om, at danskerne er et af de folkefærd, der er allergladest for deres arbejde og deres chefer, og det er jo o.k. Men forklaringen kan også være en anden, så vi er nødt til at dykke ned i tallene for at finde forklaringen. Det kunne jo være, at vi skal gøre det til temaet næste år,« siger Anders Hoffmann. De næste tre år flyttes Global Entrepreneurship Week til uge 47, da arrangørerne har besluttet at vise hensyn til den muslimske helligdag Eid al-Adha, der fra 2013 til 2015 falder i uge 46. Erhvervsstyrelsen vil i første omgang evaluere dette års aktiviteter i samarbejde med partnere og sponsorer, før de lægger planer for næste år. »Men vi skal klart bygge videre på vores store flagskibe Creative Business Cup, Danish Entrepreneurship Award og Veje til Vækst, der virkelig trak mange mennesker. Og så vil vi også gerne i højere grad signalere, at vi er en del af en international kampagne,« siger Anders Hoffmann.