Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Lukkede butikker, aflyste modemesser og overfyldte lagerbeholdninger.
Under coronakrisen har modeindustrien stået over for en lang række uforudsigelige udfordringer, som har efterladt store dele af branchen i knæ.
For Christopher Heilmann betød det, at han risikerede at miste de kunder, som han har brugt årevis på at hverve.
Sammen med kompagnonen Esben Petersen har Christopher Heilmann siden 2014 stået i spidsen af virksomheden Traede, som lever af at digitalisere opgaver som ordrebestilling, lagerlogistik og fakturering gennem én digital platform.
Kernekunderne i Traede er brands og producenter i modebranchen. Derfor stod Traede med et kundekartotek nærmest udelukkende bestående af nødlidende modevirksomheder, hvilket gjorde, at de to iværksættere selv så ind i en usikker fremtid.
»Hele branchen var så hårdt presset, at vi frygtede det værste. Vi havde ingen idé om, hvad det kunne komme til at betyde for os, men jeg frygtede for hele branchens overlevelse,« siger Christopher Heilmann.
»Men hvor nogle ser stopklodser, ser andre muligheder. Derfor tænkte vi med det samme, at vi blev nødt til at gøre noget,« tilføjer han.
Nye løsninger
Selskabets digitale ekspertise skulle vise sig at være en guldgrube for Traede. Under landets nedlukning opdagede flere modevirksomheder for alvor, hvor besværligt de manuelle opgaver som at holde styr på lager og ordrer var i en tid, hvor det fysiske fremmøde ikke var muligt, og store dele af arbejdet skulle klares fra hjemmekontoret.
Omstændighederne nærmest tvang mange modevirksomheder til en digital opgradering, som gjorde, at Traede fik flere henvendelser end nogensinde før.
For at afhjælpe presset udformede Traede flere nye funktioner som led i sin forretning.
En af dem er en digital afsætningskanal, hvor butikkerne med et enkelt klik har kunnet sælge modemærkernes varer uden først at skulle bestille dem hjem på lager. Modebrandene har i stedet haft lagerbindingen, hvor de selv har stået for at få varen sendt ud til forbrugerne.
På den måde har både butikker og modemærker fået et salgsredskab, som har hjulpet begge parter til at få luget ud i de ellers bugnende lagrer under nedlukningen.
Derudover har Traede indgået et samarbejde med modemesserne Ciff og Revolver, som står for afholdelsen af langt størstedelen af modemesserne under modeugen i København.
Gennem det samarbejde har Traede udviklet en ny platform, som de omkring 500 modebrands, der vil være til messerne, kan benytte til at fremvise deres varer online og på den måde nå ud til langt flere indkøbere.
Det digitale input til modemesserne kan have afgørende betydning for branchens fremtidige salg og overlevelse, lyder det fra blandt andre Thomas Klausen, som er administrerende direktør for brancheforeningen Dansk Mode & Textil.
»Modemesserne udgør en central del af branchens måde at handle varer på. Det er her, man ser og mærker, hvad der generelt rører sig i modebilledet, og her, hvor producenterne og brandsene kan fremvise deres nye kollektioner, og hvor indkøbere handler ind til deres salgskanaler,« lyder det fra Thomas Klausen.
»Derfor er det vigtigt for branchen, at modemesserne har en fremtid, selv om det bliver i en anden version, end vi normalt kender dem,« tilføjer han.
Fra krise til digital succes
For knap syv år siden fik den dengang 20-årige Christopher Heilmann ideen til virksomheden Traede.
Forinden havde han haft sit eget tøjmærke, og derigennem stiftede han bekendtskab med, hvor tidskrævende de manuelle arbejdsopgaver såsom styring af ordrer, lager og fakturering kan være.
Han var overbevist om, at det burde kunne gøres mindre besværligt og mere effektivt ved at digitalisere hele processen i ét værktøj.
Sidenhen fik han allieret sig med IT-kompetente Esben Petersen, og sammen stiftede de Traede.
Det tog dog nogle år, før makkerparret fik succes med selskabet, som i dag er mere end 230 modevirksomheders foretrukne arbejdsredskab.
»Det var så hård en kamp for os to drenge på 20 år at gå ind i. Modebranchen er meget konservativt indrettet i sin arbejdsfacon, og når man kommer med noget nyt, kræver det også nogle år at få opbygget et renommé, før de stoler nok på én til at komme ind og ændre på deres vaner,« siger Christopher Heilmann.
Det er da blandt andet også derfor, at Traede for første gang i sin levetid står til at blive en overskudsforretning. Det forventede overskud lød oprindeligt på omkring en million kroner, men det har coronakrisen ændret på, eftersom flere modevirksomheder er blevet tvunget ud i en digital oprustning.
»Heldigvis har situationen på mange måder vist sig at være til det bedre for os. Alene denne sommer kan vi måske ende med at fordoble antallet af de kunder, vi har brugt ti år på at få,« siger Christopher Heilmann.
Indtil videre har Traede fået dobbelt så mange kunder, som man havde forventet i år. Og med den nye digitale løsning på modemesserne til dette års modeuge i København lyder forhåbningen, at Traede kan få endnu flere nye kunder i butikken.
Den uforudsigelige fremgang har gjort, at de i alt ti personer, der sidder i Traedes hovedsæde ved Klareboderne i det indre København, nærmest har for travlt til at håndtere flere nye kunder.
Christopher Heilmann har dog svært ved at få armene ned over den position, han nu befinder sig i. Han har fået flere kunder i butikken, men vigtigst for ham er det, at han har bidraget med noget positivt til modebranchen i en svær tid.
»Vi ville gerne bidrage med noget til branchen. Gjorde vi ikke det, ville de blive endnu hårdere ramt af krisen. Det var også en gave for os selv, for hvis alle går ned, så vil vi også før eller siden gå ned med dem,« siger han.
Digitale modemesser
Modebranchen er i høj grad præget af, at de fremtidige kollektioner sættes i gang, allerede et år før de rammer butikkerne. Dermed blev tøjet til dette forår præsenteret på modemesser i sensommeren 2019 og først fra da af sat i produktion baseret på de ordrer, kunderne i detailhandlen lagde på baggrund af modemesserne.
Men som følge af coronakrisen er modeugerne i blandt andet Paris, Milano og London enten blevet udskudt eller aflyst.
I takt med den gradvise genåbning af Danmark er det dog lykkedes at afholde modeugen i København, som bliver den første modeuge i verden efter coronakrisen. Modeugen afholdes i starten af august, hvor der også er taget højde for de nødvendige restriktioner for at mindske risikoen for smitte.
»Med de begrænsede muligheder, der er for at afholde modemesserne, har vi fundet en løsning, så vi kan få gang i denne her branche, og de kan få mulighed for at sælge nye varer. Den løsning hedder en digital modeuge,« siger Christopher Heilmann.
Christopher Heilmann, medstifter af og adm. direktør for Traede »Selv de, som aldrig troede, at de skulle digitaliseres, og som indtil nu har stået med papir og pen for at notere de nye varer, har indset, at det er 100 gange mere effektivt.«
Konkret har Traede udviklet en form for digitalt showroom, som skal hjælpe brands med at præsentere og sælge næste sæsons kollektioner digitalt. Gennem platformen kan modeproducenterne fremvise kollektionerne ved at kombinere lyd, video og billeder, som passer ind i det univers og den stil, producenterne ønsker at udtrykke.
Platformen skal give indkøbere en tilsvarende oplevelse, som de er vant til ved de fysiske messer, og det gør, at brandsene kan nå ud til en bredere skare af indkøbere både i ind- og udland.
Den løsning kan være givtig for modebrandsene, da der grundet diverse restriktioner vil være færre indkøbere til stede under de fysiske messer, som fortsat afholdes, når Københavns modeuge finder sted fra 9. til 12. august.
Spørger man Christopher Heilmann, er det formentlig ikke sidste gang, at modemesserne kommer til at benytte sig af lignende digitale løsninger.
Generelt vurderer han, at flere af modevirksomhederne vil indse, hvor meget de digitale værktøjer effektiviserer hverdagen, og at de, som har benyttet Traede som nødløsning under coronakrisen, derfor vil blive vedvarende kunder i selskabet.
»Jeg tror, det er kommet for at blive. Selv de, som aldrig troede, at de skulle digitaliseres, og som indtil nu har stået med papir og pen for at notere de nye varer, har indset, at det er 100 gange mere effektivt.«