Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Forær forretningshemmeligheden væk - og kryds fingre for, at aftagerne kvitterer ved at blive kunder.
Sådan lyder satsningen i det seks år gamle marketingsfirma SpotOn Marketing, som har besluttet at forære sin software gratis til nye interesserede, der på en brugervenlig måde ønsker at få bedre indsigt i, hvor det bedst kan betale sig at lægge sine markedsføringskroner på et stadig sværere og mere omfattende marked.
»Det er en udfordring for rigtigt mange små og mellemstore virksomheder - advokater, tandlæger, psykologer med flere -, der alle har specialiseret sig i en ydelse, som de kan, men ikke har så megen sans for marketing og har rigtigt travlt, at vide, hvor de markedsfører sig bedst muligt. Mange har heller ikke interessen, men konkurrencen på markedet er stigende. Det vil vi gerne ændre på, og vi håber, at hvis vi giver noget, skal det nok komme godt tilbage,« forklarer Søren Andersen, partner og daglig driftsansvarlig i SpotOn Marketing.
Han medgiver, at det er en satsning, »men vi plejer ikke at ramme ved siden af«.
Håber, at de får brug for hjælp
Softwareprogrammet SpotOn Live har siden stiftelsen i 2011 været virksomhedens kerne. Her kan man lave digital markedsføring og analysere, hvordan det går. Man kan f.eks. se, hvem der besøger ens netsted, hvor de kommer fra, og hvornår de kontakter én. Det hele kan kobles sammen med økonomisystemet, så man får det fulde overblik.
Det har omkring 500 kunder hidtil betalt for at kunne, men nu får alle lov til selv at være med. Gratisversionen er fuldt funktionel men rummer visse begrænsninger, som ikke er i betalingsudgaven - f.eks. at man kun kan fastsætte ti vigtige søgeord mod 30 i betalingsudgaven.
»Vi vil gerne ændre den måde, som virksomhederne markedsfører sig på. Men de har ikke selv tid til det og føler sig snydt gang på gang, fordi de i bund og grund ikke ved, hvad de får ud af deres markedsføringsindsats. Nu kan folk bruge vores værktøj og få en indsigt, som de ikke har haft før, og kan se, hvad de får ud af deres markedsføring. Vi satser på, at rigtigt mange vil blive klogere på deres egen forretning - og ønskescenariet er naturligvis, at de derefter har brug for vores hjælp,« siger Søren Andersen.
Også kunder i udlandet
SpotOn Marketing, som er stiftet af iværksætterne Simon Salomonsson og Søren Andersen, har omkring 50 ansatte på kontorer i København og Aarhus - sidstnævnte er primært salg og service - og har nu også fået flere tyske og engelske virksomheder som kunder, efter at SpotOn Live-softwaren blev oversat til engelsk.
SpotOn Marketing omsatte i 2016 for lidt over 35 millioner kroner og forventer en endnu større vækst i år.