Iværksættere udvikler ny social platform til 50.000 hostels

Mia Grosen og hendes bror Lasse har rejst verden rundt med rygsæk i ti år. Nu har de udviklet en social platform med nye muligheder for verdens 50.000 hostels.

Lasse Grosen (t.v.) og Mia Grosen (t.h.) har rejst verden rundt som rygsækturister og besøgt mere end 60 lande. Nu er de blevet iværksættere og bygger et socialt intranet, der gør det lettere at finde venner og aktiviteter på de hostels, som rygsækturisterne overnatter på. Platformen går i livetest i marts på 20 hostels i europæiske hovedstæder. ?Foto: Uffe Weng
Læs mere
Fold sammen

Siden 2005 har Mia Grosen på 25 år og hendes bror Lasse på 29 år rejst rundt i verden som backpackere. Mere end 60 lande har de besøgt og arbejdet i. De har overnattet på hostels til billige penge og lært en masse rejsefæller at kende. Mens Mia arbejdede på et hostel i Istanbul, spottede hun et problem. Hun ville gerne have gæster i baren og flere med på ture rundt i den dampende smeltedigel ved Bosporus-strædet. Men hun havde kun en grøn tavle i receptionen og små post-it-lapper til at gøre gæsterne opmærksomme på mulighederne.

Det problem har Mia og Lasse sat sig for at løse i samarbejde med Sortedam Ventures, der er ansvarlig for den tekniske udvikling. Løsningen er Comundu, en online social platform, der giver backpackerne et overblik over, hvem der bor på det hostel, de har booket sig ind på, hvem de kan dele en taxi med, hvem der har lyst til at tage med på en tur i byen. Og som også giver hostelejerne mulighed for at markedsføre deres aktiviteter over for gæsterne.

Comundu-platformen er et socialt intranet, der fungerer både på android-telefoner og iPhones. Appen modtager gæsten pr. mail, når vedkommende reserverer overnatning.

App skal afprøves i forskellige byer

Comundu er en seks måneder gammel virksomhed, men har allerede nu fundet sin første business angel-investor, der i dag er bestyrelsesformand. Mia Grosen, som har en bachelor i statskundskab, er desuden udvalgt som en ud af 40 »iværksætterpiloter« på en statslig ordning, der sikrer hende en iværksætterløn svarende til dagpengesatsen i et år.

Hendes bror Lasse, der er cand.merc. med en fortid som analytiker i analysehuset DAMVAD, har sagt sit job op og arbejder nu på projektet på fuld tid i kontoret på et iværksætterfællesskab Bricks på Islands Brygge.

1. marts går Comundus platform i livetest på 20 hostels – de fleste i London og Budapest, der er to af Europas hotteste backpacker-byer. Markedspotentialet er stort, for der findes over 50.000 hostels over hele verden med mere end 30 mio. overnatninger om året.

»Jeg er helt sikker på, at den type sociale platform, som vi har skabt, bliver fremtidens måde at kommunikere socialt og praktisk på i hostel-miljøet. Om vores platform vil sejre, ved jeg til gengæld ikke. Det afhænger af, hvor dygtige vi er, og hvor hurtigt vi får den skaleret op globalt,« siger Mia Grosen.

Hun har dog erfaret, at det hjælper, at både hun og hendes bror er erfarne backpackere. De kender miljøet og er i tæt kontakt med brugerne. Det kan betyde, at der begås færre fejl. Desuden har de allerede hyret en masse »ambassadører« for systemet, der får en gratis overnatning eller to øl i baren, hvis de promoverer platformen.

Det sociale er drivkraften

Comundu bygger sin forretningsmodel på licensindtægter fra de hostels, der køber rettighederne til at bruge systemet. For backpackerne er den gratis.

»Prisen for en overnatning på et hostel er meget lav – i Asien typisk 30 kr. For at generere flere indtægter må et hostel have større omsætning i baren og på andre aktiviteter. Via Comundu-platformen får de helt nye muligheder for at eksponere deres tilbud over for gæsterne,« siger hun.

Et hostel skal selv lægge sit indhold ind. Det er de bedst til, mens Comundu skaber den digital ramme, der gør det let for dem. Det afgørende er, at også backpackerne tager platformen til sig.

»Backpackere bryder sig ikke om at blive udnyttet kommercielt, men ved at promovere platformen via »ambassadører«, skaber vi en mere social markedsføring. I sidste instans er det nemlig det sociale, der skal drive platformen frem globalt,« siger Mia Grosen.