Iværksættere står bag e-handelsløsning til virksomheder

Den aarhusianske virksomhed StockonDeals har opfundet en platform, hvor virksomheder kan handle med virksomheder på nettet.

»Vi har succes, fordi vores koncept passer ind i det strategiske vindue, som er åbent lige nu. B2C online har kørt et godt stykke tid. Når vi kommer hjem fra kontoret, er vi forbrugere, så vi sætter os i sofaen og handler online. Det forventer vi også, at vi kan gøre, når vi er på kontoret og skal købe ind enten til kontoret eller til videresalg,« fortæller Birthe Udsen, stifter og adm. direktør i StockonDeals (th). Fold sammen
Læs mere
Foto: flemming krogh

Det har længe været en mulighed, nærmest en selvfølge, at man som privatperson kan handle på internettet. Det eneste, der sætter grænser for, hvad der kan købes online, er kassekredittens størrelse.

Det er dog en helt anden snak, når det kommer til virksomhedsdelen, B2B (business to business). En undersøgelse fra Dansk Industri (DI) viser, at 60 procent af danske B2B-handelsvirksomheder ikke har nogen e-handels­løsning, og næsten halvdelen henter mindre end ti procent af omsætningen fra e-handel.

International platform

Men løsningen er muligvis nær. Den nystartede virksomhed StockonDeals lancerede sidste år en international platform, hvis fornemste opgave i første omgang var at hjælpe virksomheder af med overskudsvarer. I takt med at flere virksomheder begyndte at melde deres indpas, udvidede StockonDeals deres marked til nu også at være et sted, hvor virksomhederne kan sælge deres fulde sortiment.

»Virksomheder kan nu oploade hele deres sortiment, hvilket vil sige, at de kan prøve at afsætte deres standardprodukter til platformens netværk, hvis de f.eks. vil ind på et nyt marked. Foruden det hjælper vi også kunderne med at tiltrække nye online-købere til deres portefølje,« fortæller StockonDeals’ stifter og adm. direktør, Birthe Udsen.

74 pct. af forbrugerne undersøger markedet på internettet, før de beslutter sig for at købe en vare, viser en undersøgelse fra analysehuset Forrester Research.

»Ideen opstod, da jeg selv arbejdede i virksomheder, som beskæftigede sig med salg, og kunne se, at det var et uudnyttet marked. Når det hele efterhånden rykker online, og digitaliseringen er i fuld gang, fik jeg den tanke, at så var det måske dér, man skulle prøve at finde en løsning.«

1.500 virksomheder

StockonDeals blev grundlagt i 2013 og gik i luften i 2014. Virksomheden faciliterer i dag internethandel inden for kategorierne fødevarer, drikkevarer og forbrugselektronik. De har kunder i 28 lande og tæller 1.500 virksomheder. For blot ét år siden var det 400.

»Vi har succes, fordi vores koncept passer ind i det strategiske vindue, som er åbent lige nu. B2C (business to consumer, red.) online har kørt et godt stykke tid. Når vi kommer hjem fra kontoret, er vi forbrugere, så vi sætter os i sofaen og handler online. Det forventer vi også, at vi kan gøre, når vi er på kontoret og skal købe ind enten til kontoret eller til videresalg,« fortæller Birthe Udsen.

Kanalkonflikter

DI har en række forklaringer på, hvorfor virksomhederne er »modstandere« af online- B2B. Her lyder én af dem, at e-handel skaber kanalkonflikter, både med egne enheder og kundernes. Men det mener Birthe Udsen ikke er tilfældet for hendes firma.

»Der opstår ikke kanalkonflikter, fordi mange af de virksomheder, vi har som kunder, ikke har deres egen B2B-webshop. De ved, at det rykker den vej, men hvis de selv skal til at lave det, skal de have nogen til at sætte det op. Og det koster hurtigt dyrt.«

Det er specielt Tyskland, som har fået øjnene op for det nye danske firma, men også Holland, England og Polen er kunder i virksomheden. Danmark ligger og svinger mellem at være det næst- og tredjestørste marked, fortæller Birthe Udsen.