Iværksættere skal ikke frygte mastodonternes magt

Som iværksætter skal man ikke frygte at gå i infight med store globale koncerner – tværtimod lyder det fra eksperter og investorer. Det er nemlig her, at det ofte bliver rigtig spændende.

For iværksættere gælder det ikke nødvendigvis om at opfinde noget nyt og epokegørende. Det kan lige så godt være en idé, der udnytter eller samler eksisterende produkter eller tjenester på en ny måde som bl.a. musiktjenesten Spotify. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Betegnelsen »red ocean« kan lyde ildevarslende. At kaste sig ud på et kendt marked, hvor ens konkurrenter er magtfulde og globale kan umiddelbart virke skræmmende, men det er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at det er en dårlig idé.

Spørger man eksperter inden for iværksætteri, er det omvendt ofte her, at der ligger potentiale. Formanden for Dansk Iværksætterforening, Christian Walther, der til dagligt er med til at screene mulige investeringsemner i forbindelse med sit arbejde i fonden Sealand Capital, mener, at mange sidder med et forkert indtryk af, at investorer mest leder efter det unikke produkt eller den fantastiske opfindelse, der kan skabe et nyt marked.

»Generelt er der en fejlopfattelse af, at investorernes interesse kun ligger på det såkaldte »blue ocean«, altså et helt nydyrket marked. Mange investorer kan faktisk godt lide at gå ind i det modsatte, »red ocean«. For her er allerede et identificeret behov og marked,« siger han og tilføjer:

»Så generelt er det en misforståelse, at man som investor kun vil have det nye og moderne – man vil faktisk gerne ud på en slagmark.«

Men det skal være den rigtige slagmark, og iværksætterens våben skal være det rigtige. Derfor er der fra investorernes side af fokus på iværksættere, der kan se muligheder i nye forretningsmetoder, der kan mases ned over et eksisterende marked.

Gregers Kronborg, der er partner i venturefonden Northzone, som i begyndelsen af december kunne lancere en ny milliardfond rettet om teknologiselskaber, er enig.

»Fra vores synsvinkel er det faktisk mest interessant, hvis der netop er et »disruptive« element i en idé – altså hvor man har tænkt sig at gå ind og genopfinde eksempelvis en forretningsmodel,« siger han og peger på internetmusiktjenesten Spotify som et af de mest interessante eksempler på, at en virksomhed vender en forretningsmodel på hovedet. Spotifys model er at kræve månedlige rater for adgang til et stort online-musikbibliotek – og altså ikke afkræve betaling pr. musikdownload. Som partner i en venturefond forklarer Gregers Kronborg, at han godt kan tage 25 selskaber ind i en fond, men at det typisk kun er 40 procent, der klarer den i længden. Det sætter krav til potentialet hos de overlevne – og det potentiale er der kun, hvis der er udsigt til at virksomheden kan få en bid af et allerede etableret marked.

»De tilbageværende virksomheder skal altså have potentiale. De skal have potentialet til at kunne generere et stort afkast – og det kan virksomheder, som er tænkt som »game changere«. Virksomheder som tør udfordre de etablerede,« siger han.

En af dem, der til dagligt er tæt på iværksætternes ideer, er Jens Nedergaard, konsulentchef Væksthus Hovedstaden. »Disruptive« ideer er ikke lige det, han støder mest ind i, men han anerkender potentialet i dem, når han ser dem. Men han mener også, at der kan være langt mellem pletskuddene.

»Man er jo nogle gange midt i mellem at være bindegal og genial, når man kan få den slags ideer. Men ofte er det jo på kanten, at den virkelige spændende ide ligger. Sandsynligheden for at man rammer plet kan så være mindre, men gevinsten større,« siger han. Dansk Iværksætterforenings formand minder dog om, at man som iværksætter eller vækstvirksomhed ikke behøver at overtage et helt marked, for at få succes med sin ide. Kommer man ind fra sidelinjen og snupper en lille luns af et stort marked, så kan det i sig selv være en succeshistorie.

»Den store virksomhed har måske en rive med ti tænder, den kører henover markedet. Den store virksomhed kan aldrig komme ud i alle hjørner og segmenter. Her kan den lille iværksætter bagefter komme du med riven med 20 tænder og samle det sidste op« siger han og tilføjer:

»Pointen er, at hvis du vælger dit eget lille segment, kan det faktisk være, at den store virksomhed grundlæggende er ligeglad. Den tjener allerede gode penge i forvejen – og det kan være for dyrt og tidskrævende for den at nå ud i hjørnerne.« I Christian Walthers øjne er det ofte de iværksættere, der har en sådan strategi, der har de bedste chancer.

»Det skræmmer ikke os. Tværtimod. Vi er kun tilhængere af det,« siger han.