Iværksættere risikerer at fare vild i konsulentjungle

Der er ikke mangel på tilbud på hjælp, hvis man vil skabe sin egen virksomhed og få den til at gro. Problemet er nærmere at finde frem til den rigtige assistance, og nogle gange turde klare sig uden.

Adjungeret professor ved CBS, direktør og mangeårig aktiv inden for iværksætter- og venturebranchen Søren Hougaard, opfordrer iværksættere til at rette ryggen og tro på, at de selv kan gøre en stor del af arbejdet i stedet for at bruge dyre konsulentkroner. Arkivfoto: Jeppe Bøje Nielsen
Læs mere
Fold sammen

Det kan være noget af en jungle at skulle svinge sig rundt i, hvis man som iværksætter leder efter kompetent, specifik og økonomisk overkommelig rådgivning. Man bliver mødt af en skov af tilbud, hvis man gennemtrevler internettet efter professionel iværksætterrådgivning. Både fra det offentlige og fra det private erhvervsliv.

Situationen har fået en gruppe nordjyske erhvervsdrivende til at stable et netværk på benene, der skal gøre det nemmere at finde den rigtige rådgivning. Netværket skal simpelthen være med til at screene rådgivertilbuddene, så en iværksætters gå-på-mod ikke bliver knækket af at støde ind i den forkerte i tilbudsjunglen.

I Dansk Iværksætter Forening genkender formand Christian Walther problemstillingen, og han har en indstilling til, hvad man skal berede sig på som virksomhedsopstarter samt et par gode råd.


»Først skal man se, om man kan undvære det, og om man selv kan regne sig frem til, hvad resultatet skal være. Når man har en kompleks problemstilling, som man ikke selv kan løse, er det en god idé med rådgivning, men her skal man gå ud at finde en specialist på området,« siger Christian Walther og tilføjer:

»Man skal ikke være bange for at betale. Man kan ofte lave en aftale om, at man for eksempel betaler en del nu og den anden del om et år, hvis man siger, man også gerne vil bruge dem i fremtiden. Det kan de godt finde på at sige ja til.«

En meget bred palet

Problemet er i Christian Walthers optik, at Danmark huser en bred palet af rådgivere, der indeholder alt fra dygtige, specialiserede og erfarne rådgivere – og så er der de andre. Han peger blandt andet på, at der kan være tidligere direktører, der har trukket sig tilbage som konsulenter, der er generalister. De er langt fra inkompetente, men de kan ofte vise sig at være overflødige.

»Jeg er også stødt ind i dem. De er ikke nødvendigvis dårlige rådgivere, men dét, de kommer frem til, kan godt være lidt tyndbenet. Altså være noget, man godt selv kunne have regnet ud, hvis man havde sat sig ned og tænkt over det,« siger han og fortsætter:

»Jeg har mødt folk, der fortæller, at deres revisor har lavet et budget for 15.000 kroner. Og hånden på hjertet: Det er altså ofte noget, som jeg ville kunne lave på en formiddag. Det skulle de selv have gjort. De kunne have fået en skabelon i et væksthus.«


Netop det faktum, at der i dag eksisterer en stribe regionale væksthuse, hvor man som ny iværksætter med behov for rådgivning kan søge hjælp, mener organisationen Dansk Erhverv, man skal bide mærke i.

Væksthuse kan hjælpe

Organisationens markedsdirektør Søren Friis Larsen minder om, at væksthusene er skabt til at guide. Det er en slags »one stop« huse, der kan hjælpe, hvis man som iværksætter finder det hele lidt overskueligt. Og Søren Friis Larsens mener, der er brug for væksthusene. Han kan nemlig godt genkende billedet af konsulentskoven som et vildnis.

»Der er mange at vælge imellem, og det kan være svært at overskue. Der er givet kvalitetsforskel, for der er gode rådgivere, og der er sikkert også nogle, der enten ikke er gode nok, eller som ikke er gode nok til »at slå sømmet helt i bund«,« siger han og tilføjer:

»Den største forskel ligger nok mellem enkeltmandskonsulenter og op til større rådgivningsvirksomheder. Der er formodentligt et kvalitativt spring, men der er også et prismæssigt spring. Selvfølgelig er der sammenhæng mellem pris og kvalitet.«.


Spørger man Søren Hougaard, der i mange år har fulgt venture- og iværksættterområdet og undervist på CBS, og som desuden er stifter af udviklings- og investeringsvirksomheden AMS Group, er problemet ikke bare, at det kan virke som en uoverskuelig omgang for en iværksætter at komme i gang.

Han mener, at problemet lige så meget er den kultur, hvor der er så meget fokus på, at man skal rådgives. Og rådgiverne fra såvel det private som det offentlige er ikke nødvendigvis et gode i hans optik.

Ret ryggen og gør det selv

Søren Hougaard synes i stedet, at laget af opfindsomme og virkelystne danskere, der vil stable en forretning på benene, skal rette ryggen og fokusere på at gøre tingene selv i stedet for at vente på, at der kommer andre og fortæller, hvordan man skal gøre.

»Selvfølgelig kan der være helt specifikke problemstillinger som eksempelvis, hvordan man kommer ind på det kinesiske marked og lignende. Men de basale udfordringer om, hvordan man laver en forretningsplan og finder ud af, hvor man skal søge kapital, skal det dygtige iværksætterteam selv kunne finde ud af,« siger Søren Hougaard. Han peger på, at dét i sig selv er en lakmusprøve på, om man har »drive« nok til at tackle iværksætterudfordringerne, selv om han erkender, at det måske lyder brutalt.

»Generelt synes jeg, at iværksættere skal holde sig fra rådgivning. Hvis de har svært ved at finde rundt i junglen af tilbud og ordninger, kan man spørge, hvad de overhovedet skal der? Ordningerne kan ende med at flytte fokus væk fra det vigtige,« siger han.