Iværksættere misser chancer

Potentialet i dansk mode er stort, men de mindre virksomheder går glip af alt for mange muligheder på eksportmarkederne. De er ikke ambitiøse nok, vurderer eksperter.

Mens brancheforeningen Dansk Textil & Beklædning spår en fordobling i salget af dansk mode, advarer andre eksperter om, at de danske modeiværksættere taber gyldne muligheder på gulvet.

Problemet er ganske enkelt, at iværksætterne ikke er ambitiøse nok, vurderer Danmarks Eksportråd.

»Vi støder mange gange ind i virksomheder, der er tilfredse med, hvad vi kalder for BMW-effekten. Når virksomhederne er vokset til en størrelse, hvor der er råd til villa og BMW, så er ejeren tilfreds og væksten stopper, for forventningerne bliver ikke større. De rykker ikke videre,« siger Michael Hillmose, koordinator i Danmarks Eksportråd for mode og design.

Han forklarer, at det uudnyttede eksportpotentiale for tekstilbranchen og beklædningsindustrien er på 1,35 mia. kr.

Det svarer til, at omkring 1.000 danske modevirksomheder ikke griber de muligheder, der er på eksportsmarkederne, og det sker på trods af, at de udenlandske agenter forsøger at få mærkerne til at vokse.

Det er i sagens natur primært de mindre virksomheder, der mere eller mindre bevidst ikke udnytter det fulde vækstpotentiale.

Hos brancheforeningen Dansk Textil Union kender man udmærket til problemet. Direktør Jens Birkeholm vurderer, at de unge talenter ofte stritter imod investorernes krav om indflydelse.

Dermed spænder de ben for sig selv, da en kapitalindsprøjtning i langt de fleste tilfælde er en forudsætning for at udføre en ambitiøs vækststrategi.

»Det er et sammenstød mellem kunst og kapital. De unge designere starter virksomhed, fordi de har evner, talenter og fornemmelser for mode, men ikke nødvendigvis fordi, de er gode forretningsmænd. Det er også et spørgsmål om følelser. Det er svært at give slip og blive mødt med meget kontakte krav, hvis du skal lege med investorernes penge,« siger han.

Dansk mode og tekstil oplever ellers en pæn vækst i samlet omsætning og i eksporten i disse år, men Jens Birkeholm vurderer, at væksten kommer fra de virksomheder, der allerede har en vis størrelse.

»Eksporten af tøj trækkes af de store, gamle virksomheder som Brandtex og IC Companys. De små virksomheder får megen PR, men intet tyder på, at de trækker noget i den her sammenhæng. Det er klart, at der ligger et stort potential i at få dem professionaliseret, så de kan komme ud over rampen,« siger Jens Birkeholm.