Iværksættere har global succes med japansk legetøj

Kendama.dk har sig sat som et af verdens mest anerkendte producenter af trælegetøj med salg til både Europa, Asien og Amerika.

Det simple legetøj er blevet en millionsucces for de to unge iværksættere Philip Eldridge og Thorkild May.  Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er et simpelt produkt. Et håndtag i træ med tre kopper i bund og på siderne. Dertil en bold i en snor.

Men ikke desto mindre er trælegetøjet kendama gået hen og blevet en millionforretning for 23-årige Philip Eldridge og 21-årige Thorkild May. Det skriver Børsen.

De to unge iværksættere stiftede i 2010 Kendama.dk, og i dag er det blevet en solid forretning på det globale marked.

I december sidste kårede Politiken Kendamaen til årets nye legetøj. Efter det satte den sig fast hos danskerne og blev hurtig populær. Især røg mange under juletræet rundt omkring i landet. 75 pct. af omsætningen sidste år på 3,5 mio kr. kom i sidste kvartal.

Men det er ikke der markedet for de to unge drenge og deres legetøj ligger.

»I øjeblikket er det kun tre pct. af vores omsætning, der kommer fra Danmark. Det er især USA, Grønland og Japan, der rykker for os i øjeblikket. Vi har et mål om at omsætte for syv mio. kr. i år og komme ud med overskud på tre mio. kr. Det skal vi simpelthen nå,« siger Phillip Eldridge.

De to styrer virksomheden fra Vesterbro i København, hvor de sælger ud til hele verden. Med tiden er der kommet billigere udgaver af kendamaen i for eksempel Tiger og Føtex. Det har været med til at rykke salget i Danmark ned. Men Philip Eldridge og Thorkild May tror på deres produkt. 

»Vi er den forretning, der har den største spillerdrevne vækst. Og så har vi det bedste produkt. Vores kvalitetskontrol er ekstrem striks, og de kendamer, der ikke er i orden, bliver frasorteret,« siger Thorkild May til Børsen.