Iværksætterdrøm: »Vi vil være den provokerende lillebror«

Strategiske samarbejdspartnere er en væsentlig del af tøjmærket Les Deux’ strategi for at nå målet om at blive en nyt livsstilsmærke. De har netop indgået et samarbejde med Intersport, der har sportsbutikker i over 50 lande.

Modemærket Les Deux har netop indgået et samarbejde med den internationale butikskæde Intersport om at lancere en helt ny sports­kollektion. Her ses partnerne Andreas Von Der Heide (tv.) og Kristoffer Haapanen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Bjoern Vejloe

Modemærket Les Deux har store drømme om en dag at blive vor tids nye livsstilsmærke i en klasse, der kan måle sig med det amerikanske superbrand Ralph Laureen. På den rejse har modetøjsvirksomheden forceret en vigtig historisk milepæl.

Livsstilsmærket har netop indgået et samarbejde med den internationale butikskæde Intersport om at lancere en helt ny sports­kollektion. I første omgang dog kun med Intersport i Norden. Men hvis det lykkes, er perspektiverne endnu større. Intersport har over 5.000 sportsbutikker i 32 lande. Lanceringen sker til september og i første omgang i 50 af Intersports danske og skandinaviske butikker, der er parat til at tage imod den nye kollektion af løbetøj, der har fået navnet Challenging the Status Quo.

Bag tøjmærket står 27-årige Andreas von der Heide, der er partner og medstifter af tøjmærket Les Deux, sammen med Kristoffer Haapanen. Historien bag makkerskabet gemmer på sin egen lille, beundringsværdige spæde iværksætterhistorie og en historie om en T-shirt, der hurtigt blev attraktiv blandt de unge.

Les Deux er i dag repræsenteret på ti markeder og vokser i øjeblikket især i Skandinavien.

Erfaren løber

Sportstøjet indtog i Les Deux-kollektionen er næppe overraskende. Andreas von der Heide er selv en erfaren ekstremsportsløber, der har løbet distancer på flere hundrede kilometer, hvilket for de fleste givetvis er ganske uopnåeligt. Derfor har han både ideer og erfaring om, hvordan sportstøjet skal kreeres.

Firmaets tøjmærker er at finde i over 300 butikker. T-shirten har føjet andre produkter til salgspaletten og udvidet målgruppen, så den også omfatter kvinder.

»Vi positionerer os lige under Nike med en profil, der ønsker at gøre cool løbetøj tilgængeligt for den skandinaviske forbruger. Den energi, som vi tidligere har lagt i mode, flytter vi nu over i sport. Vi vil være den provokerende lillebror i branchen, som på længere sigt gerne vil ud og kæmpe med de store,« siger Andreas von der Heide.

I 2015 etablerede tøjvirksomheden Les Deux løbeklubben Tracks. En klub, som sætter fokus på velgørenhed, sundhed og spændende oplevelser bygget på et stærkt fællesskab.

Samarbejdet med Intersport Danmark er derfor et vigtigt strategisk skridt for at understøtte og gøre Tracks-brandet endnu stærkere.

»Intersport er en vigtig strategisk partner, som fra start har vist en stor interesse for Les Deux’ univers. Peter Lau, som er ejer af Intersport i Danmark, har været med inde over projektet fra begyndelsen, og vi gør nu klar til at åbne i hele Skandinavien,« siger Andreas von der Heide.

Helt generelt er det fra Les Deux en bevidst strategi at indgå strategiske samarbejder – ikke mindst fordi store selskaber ikke tænker lige så primitivt som små selskaber. De er ikke så pressede økonomisk, som vi er. Men vi er attraktive, fordi vi tænker anderledes. Vi bruger andre modeller og metodikker i vores tilgang til markedet,« siger han.

TV: Han passer både eget tøjfirma og jurastudiet