Iværksætter vil høste i netbutikkers data

Detaljerede data om forbrugermønstre kan i dag være mange penge værd og er med til at skabe en ny generation af IT-virksomheder baseret på »big data« – deriblandt den dansk-spanske opkomling Plytix.

Foto: Emil Hougaard. Morten Hellesøe Poulsen er direktør og stifter af datavirksomheden Plytix, som indsamler og analyserer big data på produkter for forskellige store og små virksomheder.
Læs mere
Fold sammen

Ny teknologi skaber nye virksomheder. Det er der ikke noget nyt i, men det er alligevel bemærkelsesværdigt, hvordan moderne teknologiske gennembrud som eksempelvis serverbaseret computerlagring og smartphones i disse år skaber grundlag for iværksætteri.

En anden af de helt store og voksende trends lige nu er »big data« – altså indsamling og behandling af store mængder data om blandt andet forbrugeradfærd. Både store og små IT-virksomheder ser med interesse på mulighederne, og nogle gange finder de noget, de mener, kan give et kommercielt gennembrud.

En af de små af slagsen er den dansk-spanske virksomhed Plytix.com ApS. Den har kun halvandet år på bagen, er etableret af et par tidligere Google-medarbejdere og er først for to uger siden kommet på markedet med et flyvefærdigt produkt. Alligevel har projektet vakt nok opsigt til, at de risikovillige ventureinvestorer er begyndt at melde sig.

I sommer fik stifterduoen håndslag på 3,75 millioner investorkroner fra blandt andet Seed Capital. Det har selvsagt bragt et smil frem hos den ene medstifter, danske Morten Hellesøe Poulsen.

Det er blandt andet, fordi projektet, som så mange andre innovative iværksætterprojekter tidligere, ellers var ved at strande på grund af manglende investor-interesse.

»Vi har arbejdet hårdt på projektet i halvandet år, men vi var faktisk ved at miste modet undervejs. På et tidligt tidspunkt forsøgte vi at skaffe penge i Storbritannien, men det gik ikke godt, og det var tæt på at slå os ud,« siger han og tilføjer:

»Vi fortsatte dog, og da vi senere vendte os mod Danmark, var vi kommet længere med projektet. Det gjorde en forskel. Den første, vi talte med, var Seed Capital, og de var interesserede. Konklusionen er nok, at vi gik for tidligt til de store aktører i London.«

Morten Hellesøe Poulsen og holdet bag Plytix havde da også i mellemtiden fået skarpslebet deres argumenter og trænet deres elevatortale, altså den korte, præcise, interessevækkende salgstale. Og den vakte tilsyneladende opsigt.

Giver producenter adgang til big data

For Plytix er et system, der grundlæggende skal give producentvirksomheder adgang til de data, der bliver indsamlet af salgsstederne, altså internetbutikkerne. De data er eftertragtede. De kan eksempelvis give en producent informationer om en reklamekampagnes virkning, kundernes interesse og vise mønstre i købsprocessen. Dermed kan de samlet set give producenten mulighed for at tilpasse sig og i sidste ende minimere restlagre.

Den slags sker ikke af sig selv. Kundedataene hører i dag hjemme i webbutikken og de netværk, den indgår i. Butikkerne kan vælge at dele data med producenterne, men det er sjældent noget, der er sat i system.

Problemet har blandt andet været, at der findes et utal af teknologiske platforme både på producent- og detailsiden. Plytix-holdet fandt en løsning i at bruge varebilleder, hvori der er gemt informationer.

Ideen er, at varebillederne bliver taget og opbevaret af producenten. I stedet for selv at tage billeder af varen eller genbruge producentens billeder skal internetbutikken så embedde, eller så at sige linke, til det pågældende varebillede på sin hjemmeside. Det giver mulighed for systematisk dataindsamling, som producenten og internetbutikken kan få adgang til. Sidstnævnte dog kun data fra egen butik.

Dermed får producenten adgang til den eftertragtede big data. For webshoppen er salgsargumentet – ud over de data, den får adgang til – at den kan undgå udgifter til selv at skulle håndtere fotografering og billedbehandling, samt at den trækker på en serverbaseret billeddatabase, hvilket kan øge den hastighed, deres hjemmeside bliver loadet på.

Revolution først lige begyndt

Det er netop det faktum, at projektet er mundet ud i overbevisende argumenter for, at både producent og detailleddet bør bruge Plytix-teknologien, der glæder medstifter Morten Hellesøe Poulsen lige nu.

»Da butikkerne embedder via vores system, har vi åbnet for, at der kan gå data den anden vej. Vi har opfundet et system, der rammer begge sider af den her værdikæde. I bund og grund løser vores system problemer på hver side,« sige han og tilføjer:

»Derfor oplever vi også, at vi bliver mødt med åbne arme fra både brands og retailers. Vi har ikke mødt nogen, der ikke kan se fidusen. Det spørgsmål, vi altid bliver stillet, er: Hvorfor er der ikke nogen, der har gjort det her før.«

Der er selvsagt en lang vej fra idé til regulær omsætning. Plytix er en ny virksomhed, og Morten Hellesøe Poulsen ved godt, at vejen til succes er lang, og at intet er givet på forhånd. Endnu mere hårdt arbejde venter forude. Det ændrer dog ikke på, at Plytix-holdet har sat alt på et bræt og arbejder benhårdt på at nå milepælen, som lyder på 500 kunder om seks måneder.

Morten Hellesøe Poulsen kalder det seneste halvandet års arbejde både hårdt, spændende og lærerigt. Nu må tiden vise, om ambitionerne kan opfyldes. Én ting er dog sikker, når det kommer til fremtiden. Ifølge Plytix-medstifteren er big data-revolutionen først lige begyndt.

»Der sker meget spændende og store ting i disse år, når det kommer til big data. Det er forståeligt, at folk godt kan gå lidt i panik over alt det med cookies og data, men jeg ser på det på en lidt anden måde,« siger han og tilføjer:

»Vi bliver for tiden dagligt udsat for den samme mængde input, som man på vores bedsteforældres tid blev på et helt årti. Datamængden går kun én vej, og det er opad, og det vil snart vise sig, at vi som mennesker ikke kan navigere i det uden cookies og sortering. Det er selvsagt noget, folk skal vænne sig til, men det går den vej. Vi har altså kun set toppen af isbjerget.«