Iværksætter tjener kassen på lavpris-hoteller

Der er voldsom kamp om gæsterne på de 3,4 og 5-stjernede hoteller. Men de 2-stjernede hoteller er der ikke mange af - det tjener Niels Fennet kassen på.

Den danske hotelkæde Cab Inn tre-doblede overskuddet til 30,3 mio. kr. i 2006.

Mens stort set alle øvrige hotelkæder på dansk grund kæmper på markedet for tre, fire og fem stjernede hotelværelser, tjener en lille dansk hotelkæde styrtende med penge på udlejning af to stjernede hotelværelser til lavpris.

"Der er vist ingen tvivl om, at vi leverer branchens bedste afkast," konstaterer adm. direktør og ejer Niels Fennet, Cab Inn.

Cab Inn består af fem hoteller placeret i København, Århus og Esbjerg. Kæden præsterede et overskud efter skat på 30,3 mio. kr. i 2006 - hvilket svarer til næsten en tre-dobling i forhold til regnskabsåret 2005.

"Vi har en belægningsprocent på tæt ved 100, og vi bygger i flere byer med henblik på at udvide kapaciteten. Men en væsentlig årsag til at vi tjener så mange penge er, at vi selv ejer hotellerne og ikke skal betale dyr husleje," siger Niels Fennet.

Cab Inn-kæden råder over 970 værelser og kan derfor præstere et overskud på mere end 30.000 kr. pr. værelse.

Niels Fennet åbnede det første Cab Inn-hotel i 1990 på Frederiksberg , og var på det tidspunkt kraftigt inspireret af en sejlads med familien med færge til Oslo.

"Jeg kunne godt lide de små kahytter, der er trygge og lydtætte. Vi tilbyder kvalitetsovernatninger til lave priser på centrale beliggenheder i større byer. Den væsentligste forskel på os og andre hoteller er, at vores værelser er mindre," siger hoteldirektøren.

Han fortæller, at kæden primært lever af forretningsrejsende, men i sommermånederne også tiltrækker mange turister.

Igangværende og planlagte byggerier i Odense, Aalborg og Ørestaden i København vil mere end fordoble antallet af sengeværelser i løbet af 2009 til cirka 2200.

I november indvier kæden et nyt hotel med 220 værelser i Odense.

"Derudover har bystyret i Gøteborg og Stockholm inviteret os til at bygge i deres byer. De vil gerne tiltrække en hotelkæde, der udlejer billigere værelser og derigennem øger konkurrencen," siger Niels Fennet.

Forventningerne til 2007-regnskabet er en forøgelse af overskuddet på 30 procent.