Iværksætter satser stort på boligindretning på nettet

Igennem tre år har en ung dansk virksomhed finpudset sin spilinspirerede software, der visualiserer møbler og indretning. Nu skal et nyt kapitalindskud øge salget blandt andet i USA.

Janus Jagd er direktør i Cylindo, som har udviklet et visualiseringsværktøj af møbler i 3D, der skal hjælpe møbelbutikkerne med at sælge mere på nettet. Foto: Mathias Bojesen Fold sammen
Læs mere

Forårssolen skinner, og man kan høre flyene rumle over Amager i København. Janus Jagd foreslår at gå en tur i det gode vejr.

Sådan holder den 33-årige administrerende direktør i virksomheden Cylindo ofte møder. Både når han er på Amager og i San Francisco, hvor han i øjeblikket bruger tre fjerdedele af sin tid.

 

Siden den danske virksomhed blev etableret i 2012, er det gået støt fremad. I dag har Cylindo ud over København kontorer i både Bitola, Makedonien, og San Francisco, USA. Med et nyt kapitalindskud på en million dollar, skal især sidstnævnte vokse sig større.

Ideen til Cylindo opstod i 2010, da Janus Jagd skulle flytte i lejlighed med sin kæreste. Der skulle bygges badeværelse og købes nye møbler, og Janus Jagd ledte held efter et værktøj, der kunne visualisere mulighederne.

»Nu er jeg nørd, så jeg åbnede et avanceret program og byggede det hele i 3D. Det tog et par timer, og så lavede jeg fire versioner af badeværelse og møbelindretning. Det brugte vi som værktøj til den endelige beslutning,« siger han og tilføjer:

»Der faldt det mig ind, at alle i verden har det her besvær. Men at de færreste kan arbejde med avanceret 3D.«

Sammen med sin tidligere medstuderende fra ITU Lasse Krügermeier havde Janus Jagd allerede dannet spilfirmaet ILP med 15 ansatte. Her udviklede makkerparret efterfølgende de første prototyper på en ny, spilinspireret software, der let og intuitivt tillod møbelforhandlere at bygge et hjem og indrette det digitalt.

Blandt andet Bolia tog straks konceptet til sig, og udviklingen af Cylindo voksede fra resten af ILP. I 2012 besluttede de to stiftere i stedet at etablere Cylindo som selvstændig virksomhed og satse fuldt ud på møbelsoftwaren, der i dag tæller tre typer programmer.

»Nogle gange ser man en kæmpe mulighed, og så er det bare med at forfølge den. I al beskedenhed synes jeg, vi har de klart bedste produkter på markedet,« siger Janus Jagd, mens skosålerne knaser mod lidt grus og fører ham mod Amager Strandpark.

»De er meget intuitive og udformet til forbrugeren og den helt almindelige sælger i butikken. Man skal ikke være IT-nørd for at bruge dem. Det får vi ros for,« tilføjer han.

I dag er ikke bare Bolia, men en række store møbelvirksomheder kunder hos Cylindo. Blandt andet Hjort Knudsen, Turn-stone og den amerikanske gigant Steelcase, og selv om Cylindo har haft konkurrence fra milliardvirksomheder som Adobe og Autodesk, er det ifølge Janus Jagd indtil videre lykkedes at vinde kontrakterne hver gang.

»Det er et skulderklap og en bekræftelse på, at vi har gang i noget af det rigtige. Især når vi stadig er så små,« siger han og tilføjer:

»Som startup har du begrænsede ressourcer, og hvis du vil være den bedste i verden til noget, bliver du nødt til at fokusere. Derfor fokuserer vi nu på møbelbranchen, men vores softwareteknologi kan i princippet bruges til alt muligt.«

Muligheder i mange brancher

Cylindos vision er derfor med tiden at blive den største visualiseringsplatform for homeshopping, forklarer Janus Jagd. Grænsen går umiddelbart ved »20 kroners-ting fra Tiger-butikkerne«, som han udtrykker det, men blandt andet biler, hårde hvidevarer, elektronik, kunst, sportudstyr og legetøj er i virksomhedens spotlys.

Derudover forestiller virksomheden sig et større samarbejde med relaterede brancher som for eksempel ejendomsmæglere, der kan bruge programmerne til at hjælpe købere.

»Vi har softwaren, biblioteket og indholdet, så det vil være oplagt at kaste sig over nye ting. Inden for fem-ti år vil vi gerne være platform for mere end bare møbelbranchen, siger Janus Jagd.

Han stopper op ved en grå betonbygning på Amager Strand. Over vandet letter et fly fra Kastrup Lufthavn, som han spejder efter.

»Det næste års tid er det rekruttering, vi skal fokusere på. Vi skal blive ved med at tiltrække superdygtige kolleger, og udbygge vores salgsafdeling i San Francisco,« siger han.

I dag har Cylindo tre ansatte i den amerikanske storby, som inden længe flytter ind i kontorfællesskabet Rocket Space, der tidligere har huset succesfulde iværksættervirksomheder som Uber, Spotify og spilfirmaet Supercell.

Samtidig var det i Rocket Space, at Cylindo mødte to af sine første investorer. Derfor gør det heller ikke Janus Jagd så meget, at han i øjeblikket pendler mellem Amager og Californien.

»Det har været en langsigtet proces at blive etableret i San Francisco. Jeg har været meget frem og tilbage i halvandet år, men fordelene er store. Det er teknologiens hovedstad. Ikke bare cutting edge, men bleeding edge,« siger han og slår ud med armene, mens endnu et fly letter og forsvinder mod solen.