Iværksætter satser på chokolade

42-årige Marianne Dittmann er opvokset med, at gode råvarer betyder alt. Det budskab vil hun nu sælge videre til danske virksomheder med sit firma Choco-Time, der fremstiller kvalitetschokolade.

Chokoladen fremstilles af to producenter. Den ene er en dansk producent, mens den anden er hendes tidligere arbejdergiver i Barry Callebaut, som hun har holdt kontakten ved lige med. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sigrid Nygaard
Gode råvarer af høj kvalitet har altid været en stor del af Marianne Dittmanns liv. Først som slagterdatter i Bjerringbro, hvor faderen kunne tale i dagevis om godt kød skåret på den rigtige måde.

Senere som marketingchef i Arla, hvor hun stod for salget af mælkebaserede drikke og senest som marketing manager i det kendte chokoladefirma Barry Callebaut.

I marts 2007 besluttede Marianne Dittmann så, at de gode råvarer, som havde fulgt hende hele livet, skulle være grundlaget for hendes iværksætterdrøm.

Med sin store erfaring inden for mælkeprodukter, valgte hun derfor at etablere firmaet Choco-Time, der sælger færdigpakkede bokse med chokolade, som virksomheder og andre kan bruge som snacks til møder og i deres kantiner. Det var dog vigtigt for Marianne Dittmann, at hendes chokoladesnacks ikke var de rene sukkerbomber. For ifølge hende er det slet ikke det, virksomhederne efterspørger.

- Det handler om at skabe en god, naturbaseret snack, uden at det skal lyde alt for helligt og frelst. Det skal selvfølgelig smage godt, men det skal give energi og kun spises i små doser, siger hun og understreger, at hendes chokoladebokse skal ses som et supplement til frugt og andre ting, som de ansatte kan spise i løbet af dagen, hvis de bliver sultne.

Chokoladen fremstilles af to producenter. Den ene er en dansk producent, mens den anden er hendes tidligere arbejdergiver i Barry Callebaut, som hun har holdt kontakten ved lige med.

Hvilket marked vil du ramme?

- Jeg satser primært på virksomheder, som gerne vil tilbyde deres ansatte et sundt alternativ til gængse chokoladebarrer, basser og andre sukkerfyldte snacks. Erhvervslivet har jo stadigt større fokus på sunde medarbejdere, og at de ansatte trives godt. De øger behovet for god kvalitet, og det er jo netop det, jeg kan levere. Især for travle folk på direktionsgangene er der brug for et velsmagende alternativ til slik.

Hvem er dine konkurrenter, og hvad kan du gøre bedre end dem?

- Der er selvfølgelig mange, der gerne vil levere forskellige former for løsninger til danske virksomheder inden for mad og forplejning. Men vi forsøger at være anderledes end andre på markedet ved kun at tilbyde vores produkter i begrænsede mængder. Vi sælger ingen plader, men kun bokse med små stykker på henholdsvis fem, ti eller tyve gram. Så der adskiller vi os fra Peter Beier, Claus Meyer og andre, der laver kvalitetschokolade.

Hvordan markedsfører du din virksomhed?

- Jeg lavede nogle test af mit koncept, før jeg gik i gang med decideret markedsføring. Derefter lavede jeg min hjemmeside og sendte noget pressemateriale ud. Men det kræver et stort arbejde at ramme virksomhederne, og det er noget, jeg løbende arbejder på at blive bedre til. Jeg er i gang med at tale med frugtfirmaer, kaffefirmaer og kantinevirksomheder for at få lavet nogle aftaler med dem. Men det er et svært marked, for der er stor forskel på, hvad store og små virksomheder efterspørger. Derfor laver vi færdigpakkede bokse, som især er rettet mod mindre firmaer. Indtil videre har jeg tre samarbejdsaftaler, og der er flere på vej.

Hvad er forretningsmodellen, hvordan skal du tjene penge?

- Man kan købe chokoladerne direkte gennem Choco-Times webshop, men jeg satser på at få kunder tilknyttet via abonnement. Det gælder især mindre virksomheder, der ikke i forvejen har kantine. De større virksomheder vil jeg komme ind i via mine samarbejdsaftaler.

Hvor stor kapital har du til at løbe virksomheden i gang?

- Jeg har jo haft gode job i en årrække, så jeg har lagt lidt til side gennem årene. Nogle køber en ny bil eller en ny bolig. Jeg valgte at bruge mine penge på min virksomhed. Jeg har en rigtig god fornemmelse for det, og jeg regner da med at kunne tjene penge på Choco-Time inden jul.

Læs mere på Erhvervsbladet.dk