Iværksætter og kendisser sammen om velgørenhed

IT-iværksætteren Janus Rægaard Nielsen solgte sin virksomhed i sommer og er nu i gang med et velgørenhedsprojekt i samarbejde med fodboldspilleren Daniel Agger og musikeren Mads Langer.

Daniel Agger skal være med til at markedsføre et antivirusprogram, hvor overskuddet går til truede børn. Fold sammen
Læs mere

Køb et antivirusprogram og overskuddet går ubeskåret til børnevelgørenhed.

Det er tanken bag den erfarne IT-iværksætter Janus Rægaard Nielsens seneste projekt. Han har tjent sin formue på en række virksomheder inden for IT-sikkerhed og har nu bestemt sig for at lave et projekt, der kan gøre en forskel for børn i nød.

»Jeg har efterhånden etableret en håndfuld virksomheder og solgt med succes. Men jeg har indtil nu ikke gjort noget, der kunne for alvor gøre en forskel. Jeg har gået og håbet på, at jeg en dag fandt på en idé, som kunne gøre en forskel,« forklarer han.

Han har derfor allieret sig med to danske kendisser, der skal være med til at skabe opmærksomhed om det nye velgørenhedskoncept. Det er fodboldspilleren Daniel Agger samt musikeren Mads Langer

I denne uge lancerer han hjemmesiden www.CharityAntivirus.com, hvor det er muligt at downloade et antivirusprogram.

»Vi tror på, at vi kan ramme noget her. Vi ved, at der årligt er 50 mio. antivirus-relaterede søgninger på Google. Det er et af de største områder overhovedet på Google. Vi håber, at folk vil vælge at støtte en god sag, når de vælger antivirusprogram,« siger han.

Brugerne kan vælge, om de vil betale for produktet, eller om de vil hente det gratis og nøjes med at sprede budskabet via de sociale medier. Vil man betale, vælger man selv prisen. Konceptet er bl.a. blevet til i samarbejde med antivirusproducenten Bitdefender.

Janus Rægaard Nielsen garanterer, at 100 pct. af overskuddet går til velgørenhed, der skal bruges til at forbedre livet for børn. Han venter, at det bliver mellem 60 og 80 pct. af omsætningen, idet der også vil være udgifter til udvikling og support af programmet, der kan stige parallelt med, at brugertallet stiger.

»Vi håber, at vi inden for 18 til 24 måneder har taget en signifikant del af det globale marked for gratis antivirusprogrammer. Vi satser på, at vi inden de første to år kan få over en million til at betale for produktet, og at 40 mio. har besøgt vores hjemmeside og set vores video om projektet,« siger han.

Aggers mission

Det er Daniel Agger, der medvirker i videoen med underlægningsmusik af Mads Langer. Her fortæller Daniel Agger, at der dør et barn hvert femte sekund af sult, og han opfordrer seeren til at engagere sig.

Janus Rægaard Nielsen har opsøgt Daniel Agger qua hans position som en af landets største sportsfolk samtidig med, at han spiller for Liverpool FC og dermed har et stort netværk blandt engelske topspillere.

»Får vi skubbet det her godt i gang i Danmark, så er det bare fremad mod nye lande. Det er oplagt, at vi benytter os af det store netværk, som Daniel Agger har,« siger idémanden bag projektet.

Janus Rægaard Nielsen har arbejdet på projektet i to år sideløbende med sine andre virksomheder og har brugt over en million af sine egne penge på projektet.

Hans primære virksomhed er MySecurityCenter, hvor han sælger antivirusteknologi på nettet, og i sommer solgte han sin app-virksomhed MYMobileSecurity (MMS) til det amerikanske IT-selskab MGS. Det stiftede han i 2009 sammen med to svenske partnere. Han har også været med til at stifte Klartsyn.dk, som sælger briller online