Iværksætter langer ud efter ny taxa-app: »Find jeres eget navn«

To af de helt store taxiselskaber herhjemme er gået sammen om at lave en app til bestilling og betaling af taxaer. App’en hedder »Moove«. Påfaldende tæt på den eksisterende app »Mover.«

Foto: Brian Berg. Taxiholdeplads ved lufthavnen
Læs mere
Fold sammen

»Det er pudsigt, at deres navn minder så meget om vores, jeg vil mene, at med den omtale, vi har haft i spalterne, kan det ikke være rigtigt, at de ender med det navn,« siger Martin Christian Hansen, der er adm. direktør for den danske on demand-kurértjeneste »Mover.«

4x48, TaxiNord, og DanTaxi er gået sammen for at gøre taxaturen nemmere og billigere for taxikunder med den ny app »Moove,« der giver fast pris og rating af chauffør.

»Det er lidt billigt sluppet, at de vælger det navn,« mener Martin Christian Hansen.

Han blev noget forbløffet, da han læste om den nye taxa-app. Han frygter, at det vil forvirre deres kunder:

»Jeg byder alt konkurrence velkommen, det er en åbenlyst den rigtige retning at gå i, når man gør taxabestilling nemmere, billigere og udnytter ressourcer bedre. Det er jo drevet af et kundebehov, som vi selv har oplevet. Men navnet er da kikset,« siger Martin Christian Hansen.

Alle »Moove«-ture bestilles og betales direkte i app’en. Prisen beregnes ud fra den billigste rute ved hjælp af Google Maps. App’en medregner forhold som myldretidstrafik, snefald, trafikpropper og tilbyder kunden en pris, der afspejler tidspunkt og forventet trafik.

»Mover« bygger på samme koncept, men fragter ting, ikke mennesker, og er derfor ikke underlagt den samme stramme regulering som Uber.

Virksomheden blev etableret sidste år af Martin Christian Hansen, der er tidligere managementkonsulent, og Oliver Venndt Kaszas, der er iværksætter og professionel beach volley-spiller. Virksomheden tilbyder billig transport af stort og småt for både private og erhvervskunder. Mover er konkurrent til post- og kurérservices, inklusive PostNord, men også til 3x34 og Minitrans.

Martin Christian Hansen ved ikke, om navne-forvirringen kommer til at forretningsmæssige konsekvenser:

»Jeg kan ikke gennemskue om det har forretningsmæssig betydning for os eller dem, men det kan da være, at de er misundelige på vores fremgang. Vi overvejer, hvad vi skal gøre, og den slags starter med et »om,« vi skal gøre noget, og det overvejer vi. Jeg har modtaget mange sms’er fra venner og familie, der er forvirrede, det er folk i firmaet også, det er lidt specielt,« siger han.

Den deleøkonomiske kurerservice “Mover” har 1.800 private chauffører og haft indtil nu haft omkring 1.000 kunder.