Iværksætter i nervepirrende dilemma foran løverne: Afgav halvdelen af virksomheden

I denne uges udsendelse af det kendte TV-program »Løvens Hule« afgiver iværksætteren Louise Holm 50 pct. af sin virksomhed. Til gengæld får hun 1,4 mio. kr. og Mia Wagner med ombord som investor. Det gør investeringen til Mia Wagners største nogensinde i programmet.

Louise Holms (th.) virksomhed leverede allerede flotte resultater. Alligevel ville hun gerne sætte yderligere skub i det med hjælp fra en eller flere »løver«. Det blev så Mia Wagner, der blev medejer af SalesStyling. Fold sammen
Læs mere
Foto: Per Arnesen/DR

Man nåede lige at sidde med indtrykket af, at iværksætteren Louise Holm ville gå fra »Løvens Hule« uden en investering, da hun var første deltager i programmets femte afsnit torsdag aften.

Men sådan gik det langtfra.

Hun endte med at afgive 50 pct. af sin virksomhed, SalesStyling, for 1,4 mio. kroner til direktøren i Freeway-koncernen, Mia Wagner.

Det er – som det også påpeges i programmet – voldsomt at afgive halvdelen af sin virksomhed. Netop derfor virkede det også meget usikkert, hvorvidt Louise Holm ville gå med til Mia Wagners bud. Omvendt gav Mia Wagner ikke udtryk for, at hun ville give sig.

Coolshop-ejeren, Jacob Risgaard, sluttede af med at sige:

»Det er for sindssygt.«

Her er deres overvejelser:

»Jeg havde gjort mig enormt mange overvejelser, specielt inden jeg gik derind, og jeg havde egentlig besluttet mig for, at jeg ikke ville afgive så meget. Men det var sådan en »nu eller aldrig«-chance, og jeg kunne bare mærke, at det var det rigtige,« siger Louise Holm til Berlingske.

Louise Holm, stifter af SalesStyling

»Jeg kan nærmest ikke huske noget fra optagelserne. Jeg havde virkelig øvet mig, men det er den vildeste eksamen.«


I en pressemeddelelse forklarer Mia Wagner:

»Jeg ser et enormt potentiale i SalesStyling: Konceptet er stærkt, og det er skalerbart. De seneste måneder har vi i fællesskab arbejdet benhårdt på at optimere forretningen, og vi glæder os til at levere en masse salgsstylinger, så flere danskere kan få deres huse solgt hurtigere.«

SalesStyling styler boliger, der skal sælges. Det kan enten være ved at rådgive sælgere om indretningen af boligen eller ved at tilføje specifikke møbler i indretningen i eksempelvis tomme boliger eller erhvervslokaler. Siden har der også været efterspørgsel til almindelig indretning af boliger uden salg for øje.

Louise Holm fra virksomheden SalesStyling under sin pitch i »Løvens Hule«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Per Arnesen/DR.

En tidligere ejendomsmægler fra Nykøbing Falster

32-årige Louise Holm er selv tidligere ejendomsmægler. Hun bor i Nykøbing-Falster og oplevede selv udfordringen ved at sælge eksempelvis tomme boliger. Det undrede hende, at folk ikke gjorde mere ud af at gøre boligen mere optimal at sælge ved at indrette den pænt.

»Det svarer til ikke at vaske sin bil, inden man smider den på Den Blå Avis. Derfor arbejder vi med boligen med salgsøjne, så vi kan få den til at fremstå bedst muligt,« siger hun.

Hun har også tidligere været indretningskonsulent, og derfor sprang hun ud i iværksætterlivet i 2016. I 2019 endte hun med en omsætning på 4,6 mio. kroner og har i dag tilknyttet flere end 20 stylister, mens SalesStyling i dag ejer møbler til omkring 50 hjem.

»Jeg har nogle rigtigt dygtige medarbejdere, men jeg har drevet hele forretningsudviklingen alene, og jeg vidste, at skulle det virkelig ud over rampen, så havde jeg behov for hjælp. Derfor var Mia Wagner også den investor, jeg håbede på at få med ombord, da jeg ved, at Freeway-koncernen vil give mig mulighed for at koncentrere mig mere om de ting, jeg er bedst til,« siger hun.

Om beslutningen om at afgive halvdelen af virksomheden, siger hun:

»Det ville svare til, at jeg havde startet det op med en partner, så selv om det lyder af meget, så er det den rigtige beslutning i det store billede.«

Hun beskriver oplevelsen i »Løvens Hule« som »meget nervepirrende«. Nu er planen at brede konceptet ud til hele Danmark, da det i dag mest bruges i de store byer.

»Jeg kan nærmest ikke huske noget fra optagelserne. Jeg havde virkelig øvet mig, men det er den vildeste eksamen,« siger Louise Holm.

»Nu skal vi køre det op til det førende brand i Danmark,« tilføjer han.