Iværksætter-firma rykker til USA

Iværksættervirksomheden Podio fik for nylig en kapitalindsprøjtning på 22 millioner kroner med henblik på international ekspansion. Nu vil virksomheden indtage USA – og lægger ud med utraditionel kampagne.

Foto: Nikolaj Linares Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den danske iværksættervirksomhed Podio, der står bag en internetbaseret samarbejdsplatform, fik for nylig en kapitalindsprøjtning på 22 millioner kroner fra venturevirksomheden Sunstone Capital – for at understøtte en øget indsats på salgs- og markedsføringsfronten med henblik på en international ekspansion.

Nu er Podio klar til at rykke til USA og etablere en afdeling af virksomheden der. Den indsats får et ekstra skub med en utraditionel kampagne, hvor Podio flytter staben fra lokalerne i Vesterbrogade i København til en fysisk forretning i San Fransisco, hvor både virksomheder og udviklere bliver inviteret til at deltage i en række begivenheder.

Eksempelvis samles 40-50 udviklere, der konkurrerer om, hvem der kan bygge de bedste, nye applikationer til samarbejdsværktøjet Podio, ligesom virksomheder inviteres til workshops, og Podio-folket også går på gaden for at afsætte flyers om begivenhederne til folk i tech-miljøet derovre.

Læs også på EVB.dk:

Danske Podio får million-indsprøjtning

Zyb-millionær vil ud i verden med nyt projekt

Dansk it-millionær vil skabe Facebook for firmaer

- Vi har lejet en forretning, der stod tom – og flyver hele teamet til San Fransisco, hvor vi så har åbent i forretningen det næste par uger. For tiden er der meget fokus på app stores på nettet, hvor brugerne selv køber deres applikationer, hvor vi i stedet åbner en rigtig forretning, hvor folk kan komme ind fra gaden og være med til at bygge applikationerne, siger Tommy Ahlers, administrerende direktør i Podio.

Hyrer i USA

Ud over selve lanceringen af Podio og forsøget på at hente opmærksomhed hos potentielle virksomhedskunder i USA, håber han også at kunne høste andre effekter af den forestående kampagne.

Podio er allerede i gang med at hyre personer i USA til etableringen af virksomheden, men ifølge Tommy Ahlers har virksomheden også øjnene åbne for at kunne skabe kontakter til mulige fremtidige medarbejdere blandt de udviklere, de samler til begivenhederne i forretningen.

- Vi er i gang med at ansætte folk i USA nu, men i begyndelsen vel et par af vores folk fra Danmark også være involveret i opstarten i USA, hvor vi i første omgang etablerer os i en slags kontorfællesskab med tech-startups. Fremadrettet vil vi få vores egne lokaler, som vi også er på jagt efter pt., forklarer Tommy Ahlers fra Podio, der endnu ikke har taget en endelig beslutning om, hvor i USA den endelige etablering kommer til at ske.

Hvad er Podio:

Podio er en internetbaseret samarbejdsplatform, som i stil med Facebook, men med fokus på understøttelse af arbejdsprocesser, gør det muligt for kolleger, samarbejdspartnere og arbejdsgrupper at dele informationer, video, billeder og lignende data, kommentere på dem og selv etablere online arbejdsgrupper.