Ivæksætter vil være de små butikkers nye bedste ven

Med friske investormillioner står iværksætteren Christian Zigler klar til at rulle appen Shopbox ud. Den skal gøre livet nemmere for mindre butikker ved at samle alle systemer ét sted.

Lauras Bakerys daglige leder, Helle Mejer, sammen med Shopbox-stifter Christian Zigler. Foto: Liselotte Sabroe Fold sammen
Læs mere

Hvor meget er der solgt for i dag? Hvem tager den sene vagt? Og er der overhovedet flere rosinboller tilbage? Overblikket har altid været butiksbestyrerens ansvar, og nu er der et danskudviklet system på vej, som skal hjælpe med lige netop det.

Iværksætteren Christian Zigler har i et par år arbejdet på konceptet Shopbox, og nu er det ved at være køreklart. Systemet bliver testet i en håndfuld butikker i København og planen er, at det skal rulles officielt ud i slutningen af vinteren eller i begyndelsen af foråret.

»Vi har skabt det, der kaldes en all-in-one-applikation. Der er tale om én samlet løsning, som indeholder alle de elektroniske funktioner, som en mindre butik vil have brug for. Vi tester det nu i ti butikker og regner med en officiel lancering i marts, når systemet er blevet finpudset lidt,« siger stifter af virksomheden Christian Zigler og tilføjer:

»Og vi har store forhåbninger til det. Vi mener ærligt talt, at der ikke er noget derude, der kan matche Shopbox.«

Indtil videre har det 12 mand store Shopbox-projekt hovedsageligt været finansieret af stifterens egne midler, men nu er der kommet en ekstern partner ombord. Det i form af investoren Ebbe Groes, der er medstifter af og direktør i gaming-software-firmaet Everymatrix. Dermed er der nu hældt ti friske investormillioner i Shopbox’ kasseapparat.

»Shopbox har formået at skabe en enkel løsning for den lille butik. Download en app, og så er din butik i gang. Hverken dyre eller halve løsninger. Enkelt og elegant. Shopbox har et rigtig dygtigt hold og et kæmpe potentiale,« siger Ebbe Groes i en skriftlig kommentar til investeringen.

Alt i en

Men hvad er Shopbox, når det kommer til stykket? Christian Zigler kalder Shopbox en applikation til tavlecomputere og smartphones. Man kunne lige så godt kalde det et computersystem, der samler flere funktioner, som ellers vil ligge i særskilte programmer. Ideen er, at Shopbox skal indeholde alle de centrale informationer og funktioner, man som butiksansat eller bestyrer har brug for.

Appen er på den ene side et tavlecomputerkasseapparat som dem, man i stigende grad er begyndt at se i specialbutikker. Ekspedienten kan vælge varer, beregne samlet pris og sende informationerne til betaling via f.eks. dankortautomat eller mobilbetaling.

Oven på det er der lagt et overblikslag. Systemet kan hele tiden trække informationer om f.eks. dagens omsætning. Dataen kan efterfølgende eksporteres til eksempelvis et elektronisk regnskabsprogram.

Men Shopbox er også mere end det. Den er også et kundekartotek og et vagtskemasystem. Og den er et analyseredskab, der kan vise, hvilke varetyper der er solgt en given dag, hvilken betalingsform kunderne har valgt, og i hvilken butik det er sket.

Mulighed for at følge med

Og det er netop det element af multifunktion, der gør, at Christian Zigler tør kalde konceptet unikt. Og det er det, han mener, mange mindre butikker vil kunne se ideen i.

»Jeg har ikke set noget system, der magter det samme som vores. Det tror jeg, butikkerne kan se. Én ting er, at appen favner det hele. Noget andet er, at man som butiksejer kan give de ansatte eller ens medejer appen og på den måde give dem mulighederne for at følge med og bruge funktionerne. Jeg tror ganske enkelt, at der er mange, der kan se fornuften i det,« siger Christian Zigler.

På trods af at lanceringen nærmer sig, har Shopbox-holdet dog ikke overdrevent travlt med udrulningen. Det af flere årsager. Én er ifølge Christian Zigler, at virksomheden sådan set allerede har en omsætning, der sørger for at holde hånden under driften. Den omsætning kommer fra det, som Shopbox oprindeligt var: Nemlig en virksomhed, der solgte onlinemarkedsføring og deals. De systemer sørger til stadighed for, at der triller mønter i kassen, og det tager presset.

Shopbox er altså ikke tvunget til at sende en skrabet eller testagtig version på markedet for at få omsætning. Derudover er der også en mere filosofisk årsag til en langsom udrulning.

»Vi ser ikke nogen årsag til at haste produktet igennem. Vi gør det hele stille og roligt. Vi satser bevidst på udvikling i et tempo, hvor kunderne kan følge med. Vi vil gerne lave en app, der gør livet nemmere for de små erhvervsdrivende – men det må ikke være fyldt med fejl. Derudover vil vi gerne selv kunne følge med og have det godt med udviklingen,« siger han. Den økonomiske situation gør altså, at Shopbox kan tillade sig en rolig udrulning, hvor man ikke tager flere kunder ind, end der er kræfter til at servicere. Når det kommer til forretningskonceptet, så er det baseret på freemium/premium-konceptet. Grænsen for betaling ventes at komme til at ligge på 100 transaktioner. Første pristrin herefter ventes at blive 399 kroner om måneden. Valget af forretningsmodel er helt bevidst, fortæller Christian Zigler.

»Vi er parat til at lade helt små butikker køre en gratisversion af appen og på den måde prøve det af. Forhåbningen er så, at de selv vokser sig større – eller måske inspirerer andre, større butikker til at vælge Shopbox. Derudover kan det også komme på tale med ekstrafunktioner, man skal betale for. Men vi går ærligt talt ikke så meget op i den side af sagen lige nu,« siger Christian Zigler og tilføjer:

»Vi er ikke under økonomisk pres. På baggrund af vores nuværende indtjening tror vi faktisk, det er realistisk med sorte tal på bundlinjen allerede i indeværende år. Det er et godt udgangspunkt til at komme godt i gang.«