Italiensk mejerigigant løfter salg af ost og yoghurt

Den italienske mejerikæmpe Parmalat har haft fremgang i salget af ost og yoghurt i de første seks måneder af året.

Foto: MAX ROSSI

Parmalets salg af yoghurt, ost og andre friske mejeriprodukter steg i første halvår med 15,5 pct. til 1143 mio. euro i forhold til første halvdel af 2014. Renset for valutaudsving og opkøb er der dog blot tale om en fremgang på 2,2 pct.

Der har været stigende omsætning i Afrika, Australien og Latinamerika, mens salget i Nordamerika og Europa er dykket, hvilket dog primært tilskrives lavere mælkepriser, der har sænket salgspriserne.

En stigende efterspørgsel for ost og yoghurt kan være positivt for danske Chr. Hansen, der blandt leverer kulturer og ingredienser til industrien. Det danske selskab har dog flere gange vist sig i stand til at levere fremgang på trods af svage markeder.

Parmalat-aktien faldt beskedent - 0,8 pct. - på børsen i Milano til 2,39 euro.