Italiensk chokoladekonge farver verden Nutella-brun

Giovanni Ferrero er gået på et nyt opkøbstogt for at ekspandere den familieejede italienske chokoladegigant bag Nutella, Ferrero Rocher og Kinder-æg. Han overtog ledelsen, da hans bror døde som 47-årig under en cykeltur.

Giovanni Ferrero, der er tredje generation af familien i spidsen for den italienske chokoladeproducent Ferrero, har i de sidste fire år foretaget flere store opkøb i udlandet, hvilket er et markant brud med familietraditionen om at fokusere på at udvikle selskabets egne produkter. De mest kendte er nok Nutella, Ferrero Rocher og Kinder-æg. GIUSEPPE CACACE / AFP/ Ritzau Scanpix

Nutella er en af Italiens største eksportsucceser. Det første glas af chokolade- og hasselnøddepålægget forlod fabrikken i Alba i den italienske Piemonte-region den 20. april 1964, og 50-året blev i 2014 markeret af det italienske postvæsen med et særligt frimærke.

Globalt langes et glas Nutella over disken cirka hver 2,5 sekund. Så da producenten Ferrero i 2017 tillod sig at justere lidt på opskriften, udløste det en furore, der på sociale medier blev hashtagget #NutellaGate. Men Ferrero holdt ved.