IT-virksomheder skaber stigende indtjening

IT-branchen vil opleve fremgang i 2013 – især på software- og serviceområdet, og der er flere opgaver på vej til de selskaber, der leverer konsulent-, projekt- og IT-serviceydelser.

IT-branchen vil opleve fremgang i 2013 – især på software- og serviceområdet, og der er flere opgaver på vej til de selskaber, der leverer konsulent-, projekt- og IT-serviceydelser. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der bliver sat strøm til flere og større IT-projekter i de danske virksomheder i 2013.

Virksomhederne vil i år søsætte udrulning eller opdatering af deres IT-forretningssystemer, kundestyringssystemer og andre større projekter. For mange involverer det rådgivning og eksternt konsulentarbejde, og det er med til at holde væksten i gang blandt de selskaber, der leverer IT-ydelserne.

»Vi forventer, at der er flere og flere IT-projekter, som vil blive sat i søen i år. Det kan være ERP- og CRM (IT-forretnings- og kundestyringssystemer, red.), hvor det er nødvendigt med implementering og konsulentarbejde i virksomhederne. Vi kommer til at se flere af de virksomhedsspecifikke løsninger i år, som vi i senkrisen har set en tendens til, at der ikke blev sat i gang,« forklarer Anders Elbak, analysechef i IT-analysevirksomheden IDC.

Der har ifølge Anders Elbak været en tendens til, at virksomhederne det seneste år har investeret i udstyr som smartphones og anden hardware og til en vis grad forsøgt at klare implementeringen med interne ressourcer.

Men ifølge IDC, der følger teknologimarkederne tæt, vil det netop være på software- og serviceområdet, at IT-branchen vil opleve fremgang i 2013, og det skaber typisk et behov for ydelser på konsulent og IT-serviceområdet.

Som tidligere omtalt i Business forventer IDC, at IT-ydelserne i år vil vokse med 2,6 procent mod en vækst i 2012 på 1,7 procent.

En del af forklaringen på, at den største vækst i IT-branchen i Danmark i år vil ske i den del af branchen, er ifølge IDC et markant fald i virksomhedernes investeringer i IT-udstyr som bl.a. hardware i år.

I det forløbne år har virksomhederne lagt investeringer i udstyr, og i år vil deres fokus i højere grad være på større IT-projekter, hvor de har behov for IT-ydelser som eksempelvis konsulentarbejde og rådgivning.

At der er flere opgaver på vej til de selskaber, der leverer konsulent-, projekt- og IT-serviceydelser, oplever man ligeledes hos Dansk Erhverv.

Her peger chefkonsulent Christian Ohm på, at opgaverne ikke alene er fra de private virksomheder, men også fra det offentlige.

»Efterspørgslen er igen begyndt at stige – ikke bare fra virksomhedernes side, men også fra den offentlige sektor, som i stigende grad har behov for at samle op og bearbejde fra en masse forskellige kilder. Det kræver kvalificeret rådgivning at skabe fleksible løsninger, som kan tilpasses den enkelte institutions behov. Den offentlige sektor er simpelthen blevet bedre til at se, hvordan de kan benytte sig af IT-konsulenter,« vurderer Christian Ohm.

Generelt ser det pænt ud både for væksten og særligt indtjeningen blandt selskaberne, der leverer IT-ydelser. I en analyse af 60 virksomheder i Danmark, udvalgt af Dansk Erhverv og analyseret af Berlingske Research bl.a. med udgangspunkt i organisationens egne medlemmer af IT-Branchen, er omsætningen steget med samlet 12 procent fra 2009 til 2011, hvis man ser bort fra den negative vækst hos IBM, som ellers trækker den samlede vækst ned på 3,5 procent om året.

40 ud af de 60 selskaber har præsteret et overskud i alle de tre seneste regnskabsår (2009-2011). Det primære resultat i den tre-årige periode er vokset med 42 procent, og bundlinjen er forøget med 48 procent.

I analysen genkender Christian Graversen, der er chefkonsulent i DI/Itek, billedet af en branche, hvor det går godt, og hvor selskaberne har været i stand til at tilpasse forretningen, så den giver overskud oven på stilstanden i recessionen.

Han peger netop på, at virksomheder har brug for IT, både når de skærer ned, og når de ekspanderer.

»Når blot markedet går enten op eller ned, er det positivt for branchen. Det betyder, at så længe, der ikke er stagnation og sker forandringer i markedet, så er det positivt for branchen. Under krisen stod alting stille, men de seneste par år har der været fremgang i markedet, og det øger efterspørgslen på IT-konsulentydelser,« forklarer Christian Graversen i analysen udarbejdet af Berlingske Research.

Hos interesseorganisationen Dansk IT, der samler professionelle brugere af IT, herunder IT-chefer, betegner formanden Klaus Kvorning Hansen, der er IT-chef på Københavns Universitet, konsulent- og rådgivningsdelen af IT-branchen som en række selskaber, der generelt har været igennem en omstilling de seneste år.

»I modsætning til den type konceptsalg, der tidligere var meget udbredt, og hvor konsulentvirksomheder kom ud i virksomhederne med et bestemt koncept, arkitektur eller andet, der skulle bringes ind i virksomhederne, er det, vi som indkøbere i dag efterspørger, i langt højere grad en løsningsorienteret tilgang. Og det oplever vi, at de har formået at omstille sig til,« siger Klaus Kvorning Hansen.