IT-valget rykker ud i flere divisioner

IT flytter sig langt ud over IT-afdelingens chefbord. Valg og indkøb ligger i stigende grad hos flere forskellige forretningsledere, hvis budgetter vil overstige IT-chefens de kommende år.

Foto: Morten Germund
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Når salgsafdelingen får behov for nye IT-systemer, der understøtter kommunikationen med kunderne. Når HR-afdelingen vil rulle et nyt projektstyringsværktøj ud blandt medarbejderne. Eller når marketingafdelingen begynder at integrere sociale medier til at indsamle og analysere data om kunderne. Så ligger beslutningen i stigende grad på chefbordet og budgettet i den berørte afdeling - og ikke nødvendigvis hos IT-direktøren.

Lige nu sker der et ryk i udviklingen af nye leverings-, betalings- og brugermodeller på IT-området, der medvirker, at forretningsledere i flere afdelinger bliver mere komfortable med at købe IT. Sådan lyder et af budskaberne fra den danske topchef hos det internationale IT-analysehuset Gartner Peter Søndergaard, der torsdag var i Danmark til den årlige »IT Challenge«-konference arrangeret af Dansk IT.

»Hvis vi ser tilbage på den cyklus, informationsteknologien har været igennem de seneste 30 år, så har vi set leveringsmodeller, betalingsmodeller og operationaliseringen af IT ændre sig på skift. For 15 år siden begyndte en dominerende ændring i betalingsmodellen med outsourcing. I 1980erne var det den operationelle del, der ændrede sig med implementering af PCen. På intet tidspunkt tidligere har vi set alle faktorer ændre sig på samme tid, men det gør de i dag - og det vil fortsætte det næste par år,« forklarer Peter Søndergaard.

Cloudbaserede løsninger

Den udvikling er ifølge den danske senior vice president hos Gartner drevet af en række markante teknologiske tendenser som blandt andre »cloud computing«, der eksempelvis har ændret leveringsmodellen af IT fra køb af software, der installeres på virksomhedens servere, til en servicemodel leveret via internettet.

»I takt med at leveringsmodellen for IT ændrer sig markant - blandt andet drevet af cloudbaserede løsninger, der kan leveres direkte til den platform, brugeren har - bliver det betydeligt lettere, hurtigere og ofte billigere selv at implementere softwaren. Derfor bliver det attraktivt for flere forretningsledere at købe IT,« siger Peter Søndergaard.

For øjeblikket gælder det eksempelvis i marketing-, salgs- og delvist kundeservice-afdelinger, og ifølge Gartner-chefen vil flere forretningsfunktioner generelt blive direkte involveret i virksomhedens informations-teknologi over de næste to-tre år.

Ifølge Gartners prognoser for 2012 forventes det, at IT-branchen vil opnå en vækst på fire-fem procent i år, mens IT-cheferne ifølge virksomhedens analyse blandt flere end 2.300 verden over forventer en lille vækst på deres budgetter på en procent. Det spænd kan ifølge Peter Søndergaard forklares dels ved forbrugernes private investeringer på IT-området, og dels som et udtryk for, at IT-bugetterne flytter rundt i virksomhederne.

»Visse forretningsmæssige funktioner vil over de næste år komme til at bruge flere penge på IT end virksomhedens IT-afdeling,« vurderer Peter Søndergaard, der ud over cloud computing henviser til tre yderligere tendenser, der lige nu markerer sig massivt på IT-fronten:

Strategiske ressourcer

Selve kilden af information bliver anset som en langt mere strategisk ressource end tidligere. Der er fokus på opsamling og analyse af de enorme mængder data, som virksomheder har adgang til. Mobile platforme får større betydning - ikke alene internt for medarbejderne, men også i relationerne med kunderne. Samtidig flytter udnyttelsen af sociale medier sig fra at være et kampagne-redskab til også at være et værktøj til at effektivisere procesbaserede platforme i virksomheden.

»Vigtigheden af informationsteknologi er steget markant i flere funktioner i virksomheden. Vi vil eksempelvis se marketingafdelingen forandre sig i retningen af en IT-funktion - netop fordi der kommer stort fokus på analyse af datamængder og interaktion med kunder på flere platforme,« lyder det fra Gartner-chefen, der beskriver udviklingen som et naturligt udtryk for, at IT får betydning for flere forretningsenheder. Det afgørende for IT-afdelingen og virksomheden generelt er at sikre gode relationer mellem afdelingerne, så værdien i implementering af nye systemer udnyttes optimalt.