IT-gazeller vil udfordre forsikringsgiganter

Et nyt forsikringsselskab ser dagens lys: Det vil tage kampen op mod de store spillere på det danske forsikringsmarked, der er præget af alt for lidt konkurrence, ifølge bagmændene, som kommer fra IT-selskabet Zitcom.

Foto: Michael Paldan. Mange biler fik knust ruder under den sidste storm i oktober.
Læs mere
Fold sammen
De store forsikringsselskaber tjener styrtende med penge herhjemme, fordi der er alt for lidt konkurrence. Den kritik har både Forbrugerrådet og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen bragt på banen. Og det er folkene bag et nyt forsikringsselskab fuldstændig enige i.

Forsikringsselskabet får navnet Next Forsikring og vil være et rent onlinebaseret forsikringsselskab. Bag det nye selskab står folkene fra IT-selskabet Zitcom og Nem Forsikring. Målsætningen er at få 50.000 kunder på to-tre år.



Next Forsikring mener, at onlineplatformen kan skære omkostningerne så betragteligt ned, at selskabet kan levere konkurrencedygtige priser og dermed kapre kunder fra de etablerede giganter.

»Vi har god erfaring med at gå ind på markeder præget af utilstrækkelig konkurrence og så gøre en forskel gennem effektive IT-platforme. Som et onlinebaseret forsikringsselskab har Next Forsikring et lavere omkostningsniveau, og de besparelser vil vi sende videre til kunderne,« siger Pelle Martin Smidt, der er adm. direktør for det nye selskab, ligesom han er adm. direktør for Zitcom.

Mens IT-iværksætterne - der udover Pelle Martin Smidt også tæller Lars Kromand og Stefan Rosenlund Nielsen fra Zitcom - leverer IT-platformen, sikrer partneren Nem Forsikring, at Next Forsikring opfylder statens krav til forsikringsselskaber, herunder solvenskravet.

Nem Forsikring vil eje 50 procent af det nye selskab og har udviklet selve forsikringsprodukterne, der i første omgang tæller forsikring af bil, hus, indbo og ulykke, ligesom Nem Forsikring leverer selve de forsikringstekniske kompetencer til Next Forsikring.



Det er ikke hver dag, at nye forsikringsselskaber ser dagens lys i Danmark, og historien viser, at det kan være et svært marked at komme ind på.

Selskabet ETU Forsikring, der gik ind på markedet i 2007, har således haft svært ved at tjene penge og måtte i foråret meddele til Finanstilsynet, at man ikke levede op til lovens kapitalkrav. Derfor måtte selskabet tidligere på året gennem en genoprettelsesplan for igen at kunne leve op til lovens krav.

Men den skæbne frygter Pelle Martin Smidt og folkene bag Next Forsikring ikke.

»De store spiller sidder tungt på markedet, der ikke er præget af så meget fornyelse. Vi vil fokusere på det, som vi er gode til, nemlig effektive onlineløsninger, og så har vi en stærk organisation i Nem Forsikring bag os. Med den model skal der ikke så mange kunder til, før vi kan tjene penge, og vi kan se, at andre er lykkedes i udlandet med sådan et produkt, så vi tror bestemt på, at det også kan lykkes i Danmark,« siger Pelle Martin Smidt.



Der er da også rigeligt brug for nye spillere på forsikringsmarkedet. Berlingske Business kunne i den forgangne uge fortælle om Forbrugerrådet og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens kritik af den manglende konkurrence på det danske forsikringsmarked. 

En kritik, som de store selskaber Tryg, Topdanmark og Alm. Brand dog afviser til trods for, at de alle har hævet priserne gennem længere tid og derfor har leveret bugnende overskud i år. Således er priserne på forsikring ifølge tal fra Danmarks Statistik steget 56 procent siden årtusindeskiftet, mens forbrugerpriserne generelt »kun« er steget 30 procent.