IT-branchen blander sig i debat om ny taxilov

Virkeligheden er kørt fra taxilovgivningen, mener brancheorganisationen IT-Branchen, der repræsenterer en række af de nye spillere på taximarkedet, heriblandt den omdiskuterede tjeneste Uber.

Foto: KAI PFAFFENBACH. »Tiden, hvor kommunalbestyrelser skal bestemme antallet af taxichauffører, hvad de må tage for en tur og om visse geografiske steder skal betjenes andereldes end andre, er slut. Forbrugerne har for længst vænnet sig til den moderne verden med delebiler, samkørsel og andre innovative transportløsninger, og lovgivningen bør følge med,« udtaler adm. direktør i IT-branchen, Birgitte Hvass, i en pressemeddelse. ARKIVFOTO.
Læs mere
Fold sammen

Tiderne skifter. For få år siden var det utænkeligt, at en brancheorganisation som IT-Branchen skulle have en holdning til en ny taxilovgivning. Men sådan er det ikke i dag. Siden 2008 har den danske telebranche ifølge IT-Branchen investeret mere end 45 mia. kr. i mobilteknologi, som i dag gør en ny »on demand«-økonomi med platforme som Uber, GoMore og MinbilDinbil mulig. Men taxilovgivningen er ikke fulgt med, og de nye virksomheder er stødt på problemer med stramme regler.

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!

Tidligere på ugen kom det således frem, at politiet har sigtet tre Uber-chauffører for piratkørsel med henvisning til den nuværende lovgivning.

Derfor hilser IT-Branchen transportminister Hans Christian Schmidts (V) planer om at ændre taxilovgivningen, så den kommer til at passe til virkelighedens digitale verden og de nye forretningsmodeller, velkommen.

»Tiden, hvor kommunalbestyrelser skal bestemme antallet af taxichauffører, hvad de må tage for en tur og om visse geografiske steder skal betjenes andereldes end andre, er slut. Forbrugerne har for længst vænnet sig til den moderne verden med delebiler, samkørsel og andre innovative transportløsninger, og lovgivningen bør følge med,« udtaler administrerende direktør i IT-Branchen, Birgitte Hvass, i en pressemeddelse.

Det er dog ikke sådan, at IT-Branchen, der blandt andre har den omdiskuterede amerikanske tjeneste Uber som medlem, slet ikke ønsker regulering af området. Foreningen efterlyser en klar definition af, hvilke kriterier privatpersoner skal opfylde for at tilbyde andre privatpersoner samkørsel. Foreningen mener også, at der skal blødes op i kravene til de chauffører, der er fuldtidsbeskæftigede med at køre taxa, så de ikke behøver være bundet stramt op på kun at kunne køre i et afgrænset geografisk område eller kun kan være tilknyttet ét kørselskontor.

Også forbrugersikkerhed skal opretholdes med krav til chauffører, biler og forbrugerbeskyttelsen, mener IT-Branchens direktør. Der skal fortsat være krav til prisgennemsigtighed, klageadgang og nem identifikation af biler og chauffører. Det samme gælder chaufførernes uddannelse, vandelskrav, forsikringer og krav til bilernes udstyr, miljøprofil og sikkerhed.

Transportministeren meddelte tidligere på ugen, at han vil tage kontakt til trafikordførerne i Folketinget, for at indlede drøftelser om en ændring af taxilovgivningen. Taxibranchen har selv efterlyst nye regler, lige som amerikanske Uber har været i medierne med et ønske om en mere moderne lovgivning.