Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Indtil nu har Wired holdt tallene for sin iPad-udgave tæt ind til kroppen - men nu løfter Chris Anderson lidt af sløret. Han fortæller at det første nummer af Wired til iPad blev solgt i næsten 110.000 eksemplarer til en pris på fem dollar.
Tallet skal sammenlignes med, at bladets trykte oplag er på omkring 750.000 eksemplarer om måneden. Der sælges omkring 85.000 blade i løssalg om måneden, resten bliver solgt i abonnement.
Så juniudgaven af Wired, som var den første der udkom til iPad, blev altså solgt i flere eksemplarer elektronisk end antallet af blade, der blev solgt i løssalg.
Men efter nyhedens interesse har lagt sig, er salget af iPad-udgaven dog faldet en smule, og Chris Anderson skriver i sin e-mail til Jon Lund, at salget ligger på "adskillige titusind". Et bud kunne være 50.000 eksemplarer om måneden. Prisen er også faldet fra fem til fire dollar.
Chris Anderson afslører dog samtidig, at det er meget dyrt at producere den elektroniske udgave af bladet til iPad. Han fortæller at det kræver 20 procent ekstra redaktionelle ressourcer - og så har Wired end ikke udnyttet alle mulighederne i formatet endnu.
Først senere i år kommer et ekstra socialt lag oven på den eksisterende applikation - muligvis inspireret af Flipboard.
Wired håber, at man kan bringe det ned til 10-15 pct. ekstra redaktionelle ressourcer, efterhånden som man bliver bedre til at producere det elektroniske blad. Men det er stadig en væsentlig ekstra udgift for at skabe et mersalg, som måske ligger på 5-10 pct.
De ekstra ressourcer bruges blandt andet til at skabe interaktive diagrammer, videoer, animationer, 3D-objekter og andet indhold, der er optimeret til iPad.