Islændinge shopper amok

Islændinge er nogle af de mest forbrugsglade turister i Danmark. Når det gælder tax free shopping topper de listen.

Flere og flere af butikkerne i indre by melder om stort forbrug blandt islandske turister, der flyver til København med det formål at købe momsfrit ind af tøj, design, og boligindretning.

Turister fra Island står for 26 pct. af al tax free shopping i Danmark, viser tal fra Global Refund, der står for momsrefusioner fra en lang række butikker rundt om i landet.

Set i betragtning at den islandske befolkning blot er på størrelse med Århus er det et overraskende mønster.

Men butikkerne i indre by er ikke helt så overraskede. De har allerede lagt mærke til, at islændingene ofte har pengepungen fremme.

»Der kommer rigtig mange islændinge hos os. Man kan sige, at der ikke er så mange af dem, men de har et bemærkelsesværdig stort forbrug,» siger John Hansen, forretningsdirektør hos stormagasinet Illum, der udover islændige melder om flere svenskere, italienere og passagerer fra krydstogtskibe.

Meldingen er den samme hos naboen.

»Vi ser rigtig store ordre fra islændinge. De vil have det bedste inden for dansk design til hjemmet,« siger Henrik Ypkendanz, adm. direktør fra Illums Bolighus.

Landedirektør Henrik Thomsen fra Global Refund ser to forskellige grupper af islændinge. Den første er en gruppe af meget velhavende islændinge, der typisk bor på Hotel Sankt Petri, hænger ud i Bar Rouge og er vilde med Georg Jensen produkter.

Den anden gruppe er de helt almindelige islændinge, der tager til københavn får at købe ting momsfrit, som de slet ikke kan finde på Island. Arketypen bor på choice-hoteller og køber tøj fra kæderne H&M og Zara.

»De har slet ikke de her kæder på island, og derfor flyver de til danmark med de ene formål at shoppe. Det er meget ofte børnetøj, de køber. De går meget nemt ind og bruger 6000 kr. eller mere på én gang i H&M,« siger Henrik Thomsen.

En helt anden gruppe som har været i stærk vækst de sidste år i kategorien supershopper er kineserne. De er den anden mest aktive nationalitet i sporten momsrefusion og har for længst slået japanerne.

»Det vælter ind med kinesere over grænsen, og de køber meget. Kineserne bruger i gennemsnit 2200 kr. hver gang de shopper, hvor japanerne kun bruger 1700 i gennemsnit,« siger Henrik Thomsen.