Is-gigant får millionbøde for prisfup

I flere år har ejeren af Frisko-is, fødevaregiganten Unilever, lavet mindstepris-aftaler med Coop og Netto - de ulovlige aftaler koster nu ved kasse ét.

Ejeren af Frisko is-mærket har fået en bøde for ulovlige prisaftaler. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kim Haugaard
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Har du nogensinde stået en sommerdag og undret dig over, at eksempelvis en Magnum-is koster det, en Magnum-is nu engang koster? Ny afgørelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser, at der ikke behøver at være tale om et tilfælde.

Ejeren af Frisko-mærket er den internationale fødevaregigant Unilever, og den har netop accepteret en bøde på halvanden million kroner for ulovlige prisaftaler i Danmark. Aftalerne er indgået over en årrække med to store dagligvareaktører i Danmark - Coop og Dansk Supermarkeds Netto-butikker - og aftalerne betød, at muligheden for priskonkurrence reelt set var elimineret, fremgår det af en pressemeddelelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Unilever fik simpelthen Coop og Netto til at indgå aftaler om, at Unilevers vejledende udsalgspriser skulle være dem, de ishungrende kunder blev mødt af i butikkerne. Styrelsens direktør Agnete Gersing ser på sagen med alvor. Hun fremhæver, at det er kunderne, der har måttet betale for Unilevers modvilje mod at lade markedsmekanismerne råde.

»Unilever Danmark har med sin adfærd hindret, at nogle forhandlere kunne konkurrere om kunderne med lavere ispriser. Det er gået ud over forbrugerne, som har betalt den vejledende pris, når de har købt is i de butikker, som er berørt af sagen,« siger hun i en kommentar og tilføjer:

»Når en virksomhed som Unilever Danmark aftaler mindstepriser, er det en alvorlig overtrædelse af konkurrencereglerne. Effektiv konkurrence sikrer, at forbrugerne løbende får tilbudt bedre og billigere produkter.«

Bødens størrelse på 1,5 millioner kroner er fastsat ud fra flere parametre. Det forhold, at prisaftalerne har eksisteret i mindst tre år samt Unilevers størrelse har trukket op, mens det har været en formidlende omstændighed, at koncernen »selv har henvendt sig til myndighederne og i øvrigt har samarbejdet«, som styrelsen formulerer det.

Derudover fremhæver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, at Unilever aktivt arbejder på at undgå at overtræde konkurrencelovgivningen ved at have et compliance-program, hvilket også er en formildende omstændighed.

Unilever har for øvrigt nu knap to uger til at få betalt bøden, hvis det skal ske rettidigt, fremgår det af bødeforlægget i sagen. På det tidspunkt burde is-sæsonen jo også med lidt held være skudt godt i gang.