Irmas stjerne-status falmer

Mens Irmas topleder Alfred Josefsen gør sig til talsmand for god ledelse, dykker tilfredshedens hos de ansatte i Irma. Toplederen lover handling.

Adm. direktør for Irma siden 1999 Alfred Josefsen på sit kontor i Irmas hovedsæde i Rødovre. Fold sammen
Læs mere
Foto: Dennis Lehmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Irmas status som en af Danmarks bedste arbejdspladser er på retur. Dagligvareforretningen har netop proklameret et rekord-resultat for 2010. Men pengetanken i Irma vokser i takt med, at medarbejdernes tilfredshed daler. Irma har i 2010 måttet afgive sin plads som Danmarks næstbedste arbejdsplads og er nu nede som nummer seks.

”Det er svært at finde en entydig forklaring. Men de deltidsansatte er knap så tilfredse som tidligere, og vi er blevet dårligere til at informere medarbejderne,” siger Irmas direktør Alfred Josefsen.

Ekspert i ledelse

Arbejdsglæden i det luksuriøse supermarked er dykket samtidig med, at toplederen Alfred Josefsen profileres i medierne som en af landets dygtige ledere med forstand på medarbejdertrivsel. Så sent som i søndags fortalte han om vigtigheden af feminine ledelsesværdier i den trykte udgave af Berlingske, og om få dage udkommer han med bogen "Min passion for ledelse". Alfred Josefsen tilbyder desuden foredrag om god ledelse.

De Irma-ansattes lavere tilfredshed blev diskuteret på et internt kvartalsmøde for nylig, hvor over 200 Irma-chefer var til stede. De håber at kunne stoppe tilbagegangen, inden næste udgave af listen over Danmarks bedste arbejdspladser kommer i slutningen af 2011.

Mangler anerkendelse

Foruden bedre dialog mellem ledere og menige annoncerer Josefsen en kampagne, der skal skabe bedre stemning.

”Vi skal huske at fejre vores gode resultater og sejre. Der er vi ikke helt så gode, som vi har været før. Der er noget anerkendelse, som vi måske er gået lidt tilbage på,” siger han.

Har du så arrangeret champagne til alle ansatte i eftermiddag, når nu I bryster jer af at have leveret det bedste resultat nogensinde?

”Ja, det er jo så sådan noget, som vi ikke har fået gjort, men som vi burde gøre. Det er faktisk dårligt af os,” siger Alfred Josefsen.

Du er selv på vej med en bog om ledelse. Er det så ikke dårlig reklame for den, at dine ansatte er mere utilfredse end tidligere?

"Nej, det er det nu ikke. For man kan jo falde på listen af to årsager. Det kan ske ved, at vi selv går tilbage, eller ved at andre går frem. Hvad andre gør, kan vi ikke gøre os til herre over. Men det kan godt ske, at vi selv har skabt lidt af årsagen til vores tilbagegang, og i en stor virksomhed vil der jo altid være nogle ting, som man ikke har haft nok fokus på. Og vi er ikke tilfredse med os selv på området, så derfor tager vi fat i skeen igen. Det synes jeg ikke er dårlig reklame. Og så synes jeg heller ikke, at det er dårlig reklame at være ærlig og sige, at her er en opgave, som vi kæmper for at løse lidt bedre,” siger toplederen.

Irma har i 2010 reduceret antallet af medarbejdere og butikker, imens at resultatet på bundlinjen er blevet forbedret med cirka 28 millioner kroner.