Irma skovler vin over disken

Første halvår 2009 har budt på en salgsstigning i vin på hele ti procent hos dagligvarekæden Irma. Og det er især dyrere vine, der bliver langet over disken.

Foto: Scanpix
Det kan godt være danskerne erstatter den store udlandsrejse med en tur i sommerhus, eller skifter drømmebilen ud med en mere økonomisk én af slagsen for at komme gennem krisen. Men på vin-fronten bliver der åbenbart ikke sparet.

Dagligvarekæden Irma har hvert fald oplevet en stigning i salget af vin på hele ti procent i de første seks måneder af 2009. Og det er ikke dårlig vin, der bliver drukket ude i de små hjem, siger indkøbschef i Irma Hans Christian Ipland.

”Det mest bemærkelsesværdige er, at vores kunder køber dyrere og bedre vine end nogensinde før. Eksempelvis har vi i år solgt over 35.000 flasker af én af verdens bedste vine, den italienske Brunello vin.”

Den gennemsnitlige salgspris for en flaske vin i Irma er 50 kroner, hvilket er to kroner mere end 2008.