Irma på vej til Udkantsdanmark

Københavnerfænomenet Irma er klar med landsdækkende levering af dagligvarer inden udgangen af året. Men Irma.dk er stadig en underskudsforretning.

Foto: Simon Læssøe. Irma præsenterer fremtidens supermarked på Axelborg, Axeltorv, i København.
Læs mere
Fold sammen

Irma-pigen har før uden held vist sig frem i provinsen, men i en ny form skal hun nu igen promoveres i hele landet. Irma.dk satser nemlig på at kunne tilbyde udbringning af dagligvarer til hele Danmark inden udgangen af 2015.

»Vi har en plan om at være landsdækkende i løbet af tredje kvartal i år. Post Danmark giver os nogle muligheder for at blive ved med at udvide vores logistikmæssige tilstedeværelse,« siger kommerciel direktør for Irma.dk, Jesper Wacherhausen, med henvisning til, at Irma har indgået et strategisk samarbejde med Post Danmark om udbringning af varer.

Dagligvarehandel på nettet er endnu yderst begrænset i Danmark. De fleste forklarer forbrugernes manglende interesse for at købe dagligvarer på nettet med, at butiksnettet er meget tæt. Med andre ord har de fleste danskere kort afstand til en dagligvarebutik. Og det er da heller ikke levering til Udkantsdanmark, der får indtjeningen til at vokse hos Irma.dk, fortæller Jesper Wacherhausen.

»Der er ikke nogen tvivl om, at det at levere ud til Skørping kontra det at levere til Østerbro er der en prismæssig forskel på. Men vi er et sted nu, hvor vi kan tjene penge på en ordre, der kommer helt ud til udkantsområdet,« siger han og tilføjer, at volumen er en drivende kraft for indtjeningen.

Kundeservice til hele landet

»Der ligger en høj grad af kundeservice i at kunne levere til alle. Der er masser af mennesker i Jylland, som er interesseret i Irma og de varer, vi kan tilbyde,« siger Jesper Wacherhausen.

Mens Irma.dk er Coop-koncernens satsning på handel med dagligvarer på internettet, har rivalen Dansk Supermarked fravalgt det gebet med henvisning til, at det er en dårlig forretning. Irma.dks konkurrenter er dermed begrænset til to aktører i form af Nemlig.com og Osuma.dk.

Hos Irma vurderer man, at den samlede handel med dagligvarer på nettet kun udgør to procent af det danske dagligvaremarked på over 100 milliarder kroner, og Jesper Wacherhausen erkender, at der kommer til at gå nogle år, før der er plus på kontoen hos Irma.dk.

»Vi skal op og være dobbelt så store for ikke at sætte penge til. Vi forventer, at det kommer til at hænge sammen for os i 2017,« siger han.