Irma på spring mod Jylland

Væksten i Irma går så stærkt, at kæden allerede i år vil kigge på mulighederne for at ekspandere i Vestdanmark.

Irma har netop afsluttet et regnskabsår med rekordtal, der overgik selskabet egne forventninger. Det har givet den gamle sjællandske kæde mod til at drømme om en ekspansion i Vestdanmark.

De endnu ikke offentliggjorte regnskabstal for 2006 afslører, at Irma har haft en salgsvækst på ti pct. til en omsætning eksklusive moms på to mia. kr.

»Vi vokser så meget og har så meget butikstilvækst undervejs, at vi begynder at kigge på, hvad der så skal ske, når vi har dækket de største huller på det sjællandske. Når vi i løbet af i år skal lægge ny strategiplan, vil vi kigge på mulighederne for at etablere os i Vestdanmark,« siger Alfred Josefsen, adm. direktør for Irma.

Irmas nuværende strategi løber nemlig frem til 2008, og som det ser ud nu, vil Irma så godt som have udfyldt sit potentiale på Sjælland, når perioden er overstået.

Kæden har i dag 73 butikker. Inden udgangen af 2008 vil dette tal være oppe på 85-90 butikker, vurderer Alfred Josefsen.

»Jeg har tidligere vurderet, at der er plads til omkring 100 Irmabutikker på Sjælland. Når vi er oppe på 90, så er vi næsten i mål,« siger Alfred Josefsen, der mener, at potentialet på den anden side af Storebælt er stort.

»Der er mange ting omkring Jylland, som er lige til at gå til. Irma har også et stærkt brand i Jylland. Både kendskabsniveauet til Irma og graden af sympati er høj,« siger han.

De byer, der vil ligge lige for, fordi de har mange »moderne« forbrugere, er Århus, Silkeborg, Vejle og Kolding, mens Ringkjøbing, Struer og Hjørring vil være mindre oplagte.

Beauvais til jyderne

En ekspansion i vest får blåstempling af detailhandelsekspert Bruno Christensen fra Retail Institute Scandinavia, men han understreger samtidigt, at det kan blive et dyrt eventyr.

»Udgangspunktet er, at Irma har behov for at ekspandere. Men de skal være forberedt på at bruge mange millioner på at ekspandere i Jylland. De er en udpræget Københavnerkæde i vareudvalget, og de skal være indstillet på at justere det,« siger Bruno Christensen.

Alfred Josefsen er helt bevidst om, at der kan være store forskelle i forbruget, selvom Danmark er et lille land.

»Sjællænderne spiser Heinz ketchup, mens jyderne spiser Beauvais. Det er Gevalia kaffe i det københavnske og BKI i det jyske. Men jeg er sikker på, at der er en kundekreds for Irma i det jyske på trods af, at forbrugsmønstrene er anderledes,« siger Alfred Josefsen.

Økologi med måde

En af de helt store barrierer kan vise sig at være Irmas store satsning på økologi. Irma har over 800 økologiske produkter på hylderne, og 16 pct. af de fødevarer, der blev solgt i Irma sidste år, var økologiske.

»De mest moderne byområder som Århus er langt fremme med økologi, men ellers falder økologi-bevidstheden proportionalt med afstanden fra Rådhuspladsen i København. Den økologiske bølge ruller derudaf, men det er forholdsvis små skvulp, som har ramt Midtjylland og Vestjylland. Derfor er de områder, vi vil interessere os mest for, de moderne byer,« siger Alfred Josefsen.