Irma og Netto vinder på økologi

En analyse fra Økologisk Landsforening viser, at supermarkeder vinder på at udvide det økologiske sortiment. Coop med Irma, Kvickly og SuperBrugsen ligger i spidsen.

Foto: Ditte Valente Fold sammen
Læs mere
Analyseinstituttet GFK og Økologisk Landsforening sætter tal på gevinsten ved at satse på et økologisk sortiment på baggrund af en analyse af fordelingen af den økologiske omsætning i Danmark.

"Særligt på sortimentsbredde og udvalg distancerer Irma, Kvickly og SuperBrugsen, der alle er en del af Coop, sig fra konkurrenterne, og med de nye data fra GFKs husstandspaneler kan vi nu konstatere, at det er en økologisk omsætning på 330 mio. kr. årligt, som Coop-kæderne på denne måde snupper for næsen af deres konkurrenter," forklarer Henrik Hindborg, markedschef i Økologisk Landsforening.

"I sidste ende er det forbrugerne, der vinder, når supermarkederne udvider deres økologiske sortiment og tilbyder en større produktmangfoldighed," siger Henrik Hindborg.

Irma er den kæde, der sælger mest økologi i forhold til kædens totale dagligvareomsætning. Irmas økoandel ligger i følge GFKs målinger på 14,5 procent. Til sammenligning udgør den samlede økologiske omsætning i Danmark cirka 6,5 procent af den totale dagligvareomsætning.

Nettos økologiske omsætning anslås til at ligge på 548 mio kr. i perioden juli 2005 - juni 2006. Dette svarer til en markedsandel på 16,6 procent og gør Netto til den enkeltstående kæde, der sælger den største volumen af økologiske varer i Danmark.

Analysen fra GFK viser desuden, at SuperBest, Føtex, Rema 1000, Bilka og Aldi er de kæder, der har det største uudnyttede økologiske potentiale.

Økologiske produkter omsatte for i alt 3,3 mia. kroner i 2006, skriver Økologisk Landsforening.