Irma-butik verdens mest økologiske supermarked

Irma-butik på Christianshavn er det supermarked i verden, der sælger mest økologi i forhold til totalomsætningen. Butikken vil som eksperiment prøve at nå en økoandel på 70 pct.

Irmas økologiske havregryn. ARKIVFOTO. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Michael Jensen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Salget af økologiske fødevarer stiger og stiger, og i 2015 blev der solgt flere økologiske produkter i dagligvarebutikkerne Danmark end nogensinde tidligere.

Irma er den detailkæde i Danmark, der har den største andel af økologi af totalomsætningen. Og fra i dag og de næste to uger satser Irma i Torvegade på Christianshavn på at nå en økoandel på 70 procent,

Det er et et eksperiment, der skal cementere butikken som verdens mest økologiske supermarked. I forvejen er butikken den butik i Danmark, der har den højeste økologi-andel.

Måden man vil gøre det på er mange nye økologiske varer på hylderne, masser af gode tilbud til kunderne, smagsprøver og aktiviteter i butikken.

»Økologisk bevidste kunder vil kun have gode fødevarer. Vores kunder er landets mest økologi-interesserede. Vi tror på, at vi ved at forkæle dem med endnu flere økologiske nyheder og aktiviteter, kan vinde det uofficielle verdensmesterskab i økologi,« siger butikschef Bjarne Andersen.

Irma på Torvegade på Christianshavn, er i dag det supermarked i verden, hvor økologien udgør den største andel af det samlede årssalg på godt 38 procent. Sidste års totalomsætning var godt 30 mio. kr.

På landsplan udgjorde økologiske varer i dagligvarehandelen sidste år 8,5 procent af den samlede omsætning.

Det er hele Irma kædens mål at nå en andel på 50 procent i løbet af de kommende 10 år. Eksperimentet på Christianshavn skal være med til at give inspiration til, hvordan dette mål kan nås.

»Det sjove er, at vi ligger herinde i midtbyen på Christianshavn, hvor kunderne er så økologisk bevidste. De er gode til at købe økologi, og det bryster vi os lidt af,« siger butikschef Bjarne Andersen.

I udlandet, f.eks. Tyskland, er der mange supermarkeder og helsekostbutikker, der ikke sælger andet end økologi.

Men det er ikke den slags butikker, Irma benchmarker sit økologisalg med.

»Det er mainstream supermarkeder, der oprindeligt er startet med kun at sælge almindelige fødevarer og så efterhånden tager mere og mere økologi ind i sortimentet,« siger ansvarlighedschef Thomas Roland fra Irmas ejer, Coop.