Irma-boss: Vi vil slå Nemlig.com på nettet

Selv om markante underskud venter Irmas netforretning de kommende år, blæser topchefen til kamp mod succesvirksomheden Nemlig.com, der også sælger dagligvarer på nettet.

Fyld kurven på nettet. Irmas online-ambitioner er store - men det bliver dyrt, og det kommer til at tage mange år at nå dem, erkender topchefen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mens nethandlen får større og større betydning for dansk økonomi, er Irma ved at vågne op til dåd på onlinefronten.

Med efterårets totale overtagelse af Irmatorvet.dk, der oprindeligt hed Torvet.dk, vil den velkendte dagligvarekæde kapre børnefamilierne fra discountkæderne og få dem til at handle online i stedet.

Ambitionen er at vokse mere end succesvirksomheden Nemlig.com, der sidste år blev kåret til landets bedste e-købmand og som i foråret 2011 havde 1,4 millioner kunder. Men virkeligheden er, at regnskabet for Irmatorvet.dk viser et underskud før skat på 3,7 millioner kroner og en nettoomsætning på 26,7 mio. kroner sidste år. Og ifølge topchef i Irma Alfred Josefsen vil det tage "mange år" førend Irmatorvet.dk giver overskud.

"Vi får et 2011, der var værre end 2010. Men vi arbejder på fremtiden og investerer i projektet. Det koster at investere i en massiv tilvækst," siger han til Berlingske Business.

En af investeringerne er et ekstra ekspeditionslager i hovedstadsområdet, så alle varer ikke skal igennem lageret i Nørre Sundby, hvor selskabets eneste lagerlokaler hidtil har ligget.

Hatten af for konkurrenten


Alfred Josefsen har erkendt, at "tiden er inde til, at folk skal handle på nettet", som han siger. Og han ved, at konkurrenten Nemlig.com er et par vigtige skridt foran.

"Nemlig.com har en fin kvalitet i leveringen, de leverer det, man har bestilt - og på det rigtige tidspunkt. Vi har haft for mange fejl i vores leveringer," siger han og giver sit eget Irmatorvet.dk mindst fem år til at komme op på det salgsniveau, som han venter, at det har potentiale til.

Hvor meget det præcis er, vil han ikke afsløre. Men målet er at overhale Nemlig.com på omsætningen.

"Den kundeprofil, vi har, er folk, der har penge og mindre tid. Og Irmatorvet.dk er et godt match i det moderne kundesegment, hvor travle børnefamilier med dobbeltjobs kan sidde og bestille deres varer kl. 23.30 om aftenen i stedet for at skulle ned i butikken kl. 17.30 med børnene efter en lang dag," vurderer Alfred Josefsen.

Skulle overbevises

Topchefen var dog ikke solgt på online-ideen fra første færd. Han blev først overbevist om at give fuldt grønt lys for planen, da stifterne af Torvet.dk kunne forsikre ham om, at systemet med udbringningen ville fungere.

"Jeg var negativt indstillet fra starten, men blev overbevist, da der var skabt en løsning for distributionen med eksempelvis frysevarerne," husker Alfred Josefsen.

I 2009 havde Irmatorvet.dk et underskud før skat på knap 20.000, mens det var vokset til et underskud før skat på 3,7 mio. kroner i 2010. I samme periode steg omsætningen fra 24,5 mio. kroner til 26,7 mio. kroner.