Irma-boss efter reklame-ups: Jeg troede det var slut

Irmas topchef troede, at spillet var ude sidste forår, da dagligvarekæden snublede i en reklame og blev anklaget for at være fordomsfulde.

Administrerende direktør for Irma, Alfred Josefsen Fold sammen
Læs mere
Foto: Dennis Lehmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Massevis af vrede mails fra skuffede Irma-kunder fik en søndag sidste forår Irmas administrerende direktør til at tro, at enden var nær for den kendte dagligvarekæde.

”Jeg tænkte: Nu hele verden imod Irma, nu er det slut,” lyder det fra Alfred Josefsen i et interview med Berlingske Business.dk.

Årsagen var en fejlslagen kampagne, hvor ”sedler fra et ægteskab”, hvor en besked mellem en far og en mor hed: ”"Hej Skat, Alarm!!! Emil vil gå til ballet" Vi må have gjort noget forkert. Kan du ikke gøre nogle mandeting."

Der gik ikke længe førend kønsforskere, balletstjerner og Irma-kunder var enige om at fordømme den ellers så pæne dagligvarekæde, og topchefen blev bestormet med vrede henvendelser.

”Vi var kede af historien. Som med Muhammed-krisen har man jo ikke lyst til at såre folk. Man bliver jo ked af at komme til at gøre sådan noget,” siger topchefen.

Krisen kunne ikke aflæses i tallene, men henvendelserne fra kunderne gjorde et uudsletteligt indtryk på Alfred Josefsen.

”Det gør ondt at læse ”Nu vil jeg heller aldrig nogen sinde igen handle i Irma. Når man har læst 30 af dem, så tænker man ”Nu stopper det hele og det hele går under”, husker han trekvart år efter.

I dag forstår topchefen godt reaktionerne, fordi kunderne er så følelsesmæssigt tilknyttet til butikken. Selv mener han ikke, at reaktionerne havde været helt så voldsomme, hvis det havde været et ukendt tæppemærke, der havde gjort det samme.