iPhone giver konkurrenterne en lærestreg

Lanceringen af Apples iPhone er et gigantisk alarmopkald til en samlet branche af mobilproducenter, mener mobileksperten Brian Dixen. Apple er ved at lære mobilbrugerne, at en telefon godt kan være lækker og let at bruge, og han venter, at salget vil eksplodere i Europa, som vi har set det i USA.

Apples kæmpelancering af sin længe ventede telefon er et kæmpestort advarselssignal til de store producenter af mobiltelefoner, Samsung, Motorola, Sony Ericsson og Nokia. Apple har, helt uvirkeligt, med sin første telefon på markedet nogensinde gjort de førnævnte producenters årtiers erfaring i at producere mobiltelefoner til skamme og kan, hvis de store er rigtigt uheldige, lave samme nummer med iPhone som Apple gjorde det med deres mp3-afspiller, iPod: Gå ind og tage et marked totalt og sætte standarden for det, som alle andre skal følge.

Det var relativt nemt for Apple på markedet for MP3-afspillere, for det marked var domineret af nørdede, relativt grimme produkter, hvor ingen rigtig tog det seriøst. Her blev Sonys kæmpeproblemer udstillet på værste vis, for hvad der burde være den naturlige forlængelse af deres dominans på musikafspiller i lommeformat i form af deres gigantsucces Walkman fra firserne, blev i stedet til Apples største succes nogensinde, mens Sony kom kravlende langt senere med hastigt sammenstrikkede afspillere uden markedspotentiale.

Men mobilmarkedet er ikke et uopdyrket land, der bare skal indtages. Her har de store mobilproducenter - med finske Nokia i spidsen - siddet på markedet tungt og solidt gennem flere årtier og har fulgt udviklingen fra forretningsmandens slæbbare appendiks i start halvfemserne til den imponerende succes, batteridreven mobil kommunikation er blevet i dag. Så når iPhone lanceres i Europa i slutningen af året, bliver det som spritny konkurrent til store, veletablerede producenter, der, modsat Sonys fadæse med MP3-marjedet, har fat om markedet.

Koldsved for de store
Men iPhone kan alligevel give koldsved for de store, mener Brian Dixen, fast mobilanmelder her i avisen og gennem en række år en hyppigt brugt kommentator og anmelder af ny teknologi inden for mobiltelefoni.

»Konkurrenterne syntes ikke, det her er særligt sjovt efter en weekend, hvor Apple har solgt over 500.000 iPhones,« siger Brian Dixen. Han mener dog, at det enorme salg primært er båret frem af Apples faste skare af fans, der altid hylder selskabets produkter og styresystem.

»Man taler i dag i USA om, at kampagnen for iPhone er en af de bedste markedsføringskampagner for et produkt nogensinde. Ganske modsat de andre producenter af mobiltelefoner, der forsøger at fortælle om alle telefonens funktioner på 30 sekunder, så har Apple løbende over lang tid ladet små detaljer om telefonen dryppe ud i medierne,« siger han.

Det baserer Apple på, at man alene skal spille på funktioner og brugervenlighed over for den fokusering på teknologi, som har præget den eksisterende mobilindustri gennem flere årtier.

iPhones mangler
Men iPhone kan ikke løbe fra, at telefonen i sin nuværende form har mangler, der formentlig vil diskvalificere den i Europa. Væsentligste mangel er, at telefonen ikke har 3G-telefoni indbygget, hvilket vil være et stort problem her, hvor 3G-nettene, der er væsentligt hurtigere end det almindelige mobiltelefonnet, er godt udbygget.

»Jeg tror, vi vil se version to i Europa med 3G-telefoni og andre forbedringer.«

Han understreger også, at det kan virke hæmmende for mange, at iPhone virker med en berøringsskærm, og ingen taster har. Det kan blive en udfordring for flittige SMSere, der skal bruge begge hænder for at skrive tekstbeskeder. Det har ellers ikke været nødvendigt med T9 ordgenkendelsessystemer i mobiltelefoner. iPhone har heller ingen mulighed for at sende MMS, billedbeskeder, da det ikke er ret udbredt i USA. Men Dixen mener sagtens, at dette kan undværes i en europæisk version også, da billedbeskederne godt nok er kravlende i gang herhjemme, men at de i høj grad er en overbygning til de kendte SMSer, som særlig teleselskaberne har en stor interesse i at få skubbet i gang, da man tjener langt mere på dem end på SMSer.

»Phonen er helt oplagt at gå på nettet med, så det er meget irriterende, at den ikke har 3G.«

Det store spørgsmål er nu, hvad telefonen vil gøre ved markedet. Om den får sit hul i markedet og hvem den vil tage markedsandele fra.

Motorola i klemme
Dixen mener, at det første offer findes i USA, og Motorola kan blive det første offer. Den amerikanske gigant, der stadig sidder på andenpladsen målt på antallet af producerede mobiltelefoner. Gentagne gange har Motorola - gennem-amerikansk og den bedst sælgende til markedet i USA - forsøgt at få fat i europæerne, men talrige gange er selskabet banket tilbage på grund af manglende forståelse for, hvad mobilbrugerne ville have. Motorola er indbegrebet af en ingeniør-virksomhed, gennemsyret af stor teknisk kunnen, men med det anstrøg af stålbriller og teknikviden, der skal til, for at gøre mobiltelefonerne fra selskabet en anelse for komplicerede at bruge. Motorola fik et kæmpechok, da de i et hug blev efterspurgt globalt efter at have sendt deres Razr-telefon på gaden for et par år siden. Telefonen solgte i spandevis, men Motorola havde ikke en efterfølger klar. Ganske som da Ericsson i halvfemserne sendte sin klassiske model T28 på gaden, men hurtigt endte med at lukke. Motorola hvad sendt en klassiker på markedet og fik markedsandele uden for USA, men faldt hurtigt tilbage igen.

I februar 2006 mødte Berlingske Business Motorolas Michael Karasinski, direktør i Motorolas produktafdeling, der sad med en succes i form af Razr-telefonen.

»Ingen vil have en grim telefon – naturligvis. Vi vil ikke længere stå for det teknologiske lederskab, vi vil følge med og i stedet satse på design,« sagde han dengang. Det er den linie, Apple nu følger.

Ung profil
På det europæiske marked tror Brian Dixen, at særlig Sony Ericsson, et joint venture mellem de to selskaber i navnet, vil stå for skud. Sony Ericsson har med stor succes fået fat i det kræsne marked med ung profil i en satsning på musik i mobilen.

Og det er formentlig grundlæggende det store problem for mobilproducenterne, mener han. Apple har med succes sat sig på musikmarkedet med musikbutikken iTunes og afspilleren iPod. De har nu bygget iPodden om til en telefon, hvor musikindustrien indtil nu har proppet en MP3-afspiller ind i en mobiltelefon. Detalje? Ja, men den viser dem fundamentale tilgang til brugerne, som de to brancher arbejder ud fra.

»Nokia vil konsekvent ikke kalde deres N-serie af telefoner for telefoner, men multimediemaskiner. Men de er en telefon med ekstra features. Apple har bedt deres designere bygge iPhone ud fra en helt anden baggrund med afsæt i brugernes behov, og godt nok har iPhone mangler, som skal udbedres, men den starter på et imponerende højt niveau, når man tænker på, at dette er Apples første telefon nogensinde,« siger Brian Dixen.

Han tror, at får iPhone det rigtige afsæt i Europa, vil den blive teleselskabernes ven. For telefonen lægger op til at hente musik, se TV osv. på telefonen i hidtil uset omfang, hvilket vil skabe fornyet trafik på telefonnettet.

»Vi må så håbe på, at den overhovedet kommer til Danmark. Mit gæt vil være, at Apple vælger 3-4 teleselskaber, der dækker bredt i Europa. Her vil det være oplagt med Vodafone, der dækker store dele af Europa og har en aftale med TDC. Men vi har ikke en global spiller repræsenteret på det danske marked, så vi kan være uheldige,« siger Brian Dixen.

Prisen på en iPhone vil formentlig ende på 5.000 kr., hvilket gør det til en highend telefon herhjemme.