iPhone er teleselskabernes mareridt

Selv om Apple-telefonen har fået meget opmærksomhed, er der stort set ingen, der tjener penge på den – udover Apple selv. Det er konklusionen i en ny rapport, der gennemhuller en stribe myter.

Foto: Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvis man er teleselskab og gerne vil tjene penge, er det ikke Apples telefon, iPhonen, der er guldægget i kurven. Godt nok har telefonen fået mere opmærksomhed end nogen anden telefon i verdenshistorien, men der findes ikke eksempler på, at teleselskaber har fået en fantastisk økonomi ud af et ægteskab med Apple. Tværtimod.

Sådan lyder et par af konklusionerne i en ny og omfattende rapport om Apples hæsblæsende indtog på markedet for såkaldte smart- phones, der er produceret af Strand Consult.

Her har teleanalytiker John Strand fra begyndelsen været kritisk overfor Apples måde at sælge telefoner på – og de aftaler, som selskabet har formået at få teleselskaberne til at acceptere.

Loyale kunder
Nu viser analysen af en stribe operatører over hele verden, at der reelt ikke er nogen grund til at betragte iPhonen som andet end det, den er – nemlig en mobiltelefon. Og selv om han erkender, at telefonen har solgt godt inden for sin niche, er den langt fra guds gave til teleselskaberne, mener han.

»Man kan ikke se i teleselskabernes regnskaber, at de forhandler iPhonen. Faktisk er det helt omvendt dem, der ikke forhandler iPhonen, der performer bedst. Det vides ikke, om der er en sammehæng – men vi kan se, at kunderne er loyale overfor Apple, snarere end over for deres teleselskab, og derfor skal man lade være med at give store tilskud til telefonen,« siger John Strand.

Tilskud til telefoner er en pine for mange teleselskaber, fordi kunderne shopper rundt efter de billigste mobiler med størst tilskud –men de stikker af igen, så snart bindingsperioden udløber. Det har særligt Telia lidt under, men Telia har dog ikke særskilt oplyst, hvor mange af deres iPhone-kunder, der indtil videre har forladt selskabet.

Ifølge rapporten, kan tallet dog være ganske stort – for den lille discountudbyder, Bibob, har formået at tiltrække så mange iPhone-kunder, at de i dag udgør otte procent af selskabets samlede kundetal.

Oprindeligt formåede Apple at udnytte medieopmærksomheden om telefonen til at indgå nogle aftaler med operatørerne, der ellers var helt uhørte.

Blandt andet krævede Apple en bid af indtægterne for kundernes brug af telefonen – et krav, de kun kunne få igennem, fordi de tilbød de enkelte nationale operatører eneret til at forhandle telefonen. Det er Apple dog sidenhen gået bort fra.

Mindre god forretning
Selv om flere undersøgelser har vist, at iPhonen-brugerne er meget tilfredse, bør teleselskaberne være mindre be

gejstrede, lyder konklusionen i rapporten, der slår en pind gennem ti myter om den meget omtalte telefon.

»Man kan sagtens få en god forretning ud af at sælge iPhonen, men det kræver, at man har den rigtige strategi. Indtil videre har den kun skabt aktionærværdi for Apples egne aktionærer – men ikke for teleselskabernes,« konkluderer John Strand.

Analysen viser blandt andet, at tyske T-Mobile skal bruge 317 euro i markedsføring og tilskud for at få en iPhone-kunde i stald.

Og selv om det godt kan give overskud, er der andre typer kunder, der ville have givet større indtægter for den samme pris.

I enkelte lande har teleselskaberne direkte haft et fald i driftsindtjeningen på iPhone-kunder, sammenlignet med, hvad de ville have tjent, hvis kunderne havde valgt en anden telefon.

En af de mest påfaldende myter, som rapporten gennemhuller er, at iPhone-kunder er en god forretning for teleselskaberne, fordi de i langt større omfang end andre kunder, bruger deres mobiler til internettjenester.

Ny strategi på sigt
Og selv om iPhone- kunderne faktisk har et højere forbrug af datatjenester end gennemsnittet, er effekten nærmest umulig at se, når der sammenlignes med den datavækst, der stammer fra det boomende mobile bredbånd.

Samtidig har Strand Consult kun et skuldertræk til overs for Apples ellers meget omtalte App Store, der kun udgør en ubetydelig brøkdel af det samlede marked for salg af mobile services.

Rapporten forudser, at Apple på længere sigt bliver nødt til at ændre deres strategi for iPhonen, så teleselskaberne tjener flere penge på dem – og ikke mindst, udvide antallet af modeller.