iPhone er fortsat Apples vigtigste kort

Nyt ur og mobilbetaling er stadig uprøvet land og kan blive stort, men det er de nye iPhone 6-telefoner, der skal sikre Apples indtjening i en skærpet kamp mod konkurrenterne, der kan det meste af, hvad Apple nu kommer med.

Den nye og meget større iPhone 6 og det kommende Apple Watch, som kun vil virke med iPhone 5 og nyere telefoner, blev tirsdag aften dansk tid præsenteret af Apple-topchef Tim Cook. Apples konkurrenter præsenterede i sidste uge deres nyeste telefoner og ure, hvis specifikationer på mange områder er Apple overlegen eller lig. Foto: Justin Sullivan, Getty/AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: JUSTIN SULLIVAN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er stadig iPhone-telefonerne, der skal sikre Apples indtjeninger i lang tid fremover. Det forestående indtog på markedet for smarte ure og mobil betaling er stadig uprøvet land, og konkurrenterne er mange og store. Det samme gælder på markedet for sundhedsapplikationer, som Apples nye softwareopdatering også satser på.

De to nye og større iPhone 6-telefoner, som sammen med Apple Watch og Apple Pay blev lanceret af Apple-topchef Tim Cook tirsdag aften i USA, skal holde Apples salg oppe. Hele sidste uge har konkurrenterne fremvist deres nye toptelefoner på Europas største forbrugerelektronikmesse, IFA, i Berlin, så kampen om kunderne skærpes kraftigt op mod den vigtige julehandel.

Nyt udstyr hvert andet år?

iPhone-telefonerne udgør over halvdelen af Apples indtjening og er derfor afgørende for, at investorerne holder fast.

»Spørgsmålet er, om man kan få folk til at købe en ny iPad, en ny iPhone og nu et nyt ur hvert andet år. Noget er man nødt til at give afkald på,« siger Benedict Evens, partner i investeringsselskabet Andreessen Horowitz, til nyhedstjenesten Bloomberg.

85 procent af alle smartphonetelefoner fra fabrikkerne komer i dag med Googles Android-styresystem, mens 11,7 procent kommer med Apples iOS-styresystem og 2,5 procent med Microsofts Windows Phone.

Salget af Apples tavle-PC iPad er gået tilbage gennem de seneste kvartaler, alt imens konkurrenterne ruster op og leverer tavlecomputere, der overtrumfer Apples på de fleste punkter.

Konkurrenter opruster på urområdet

Det nye Apple-ur kommer først i handelen i 2015, altså efter den attraktive julehandel, og kun i USA, og med en prisseddel på 349 dollars for den billigste af tre modeller i to størrelser ligger konkurrenter som Samsung, LG Electronics og Sony lunere i svinget. På IFA i Berlin stillede de alle med opdaterede modeller - for LGs vedkommende er der dog tale om den første udgave, mens Sony er nået til sin fjerde model.

Apple har ikke nævnt priserne for andet end billigste udgave, ej heller angivet, hvor længe batteriet holder. Mange af de smarte ure, som allerede er på markedet, skal oplades en gang i døgnet ganske som flere mobiltelefoner.

Markedet for smarte ure venter endnu på et gennembrud. Den såkaldte teknologi til at tage på er et marked, som ifølge analysefirmaet Strategy Analytics ventes at give et salg for 37 milliarder dollars i 2020 mod en milliard dollars sidste år. Hvor stort et salg Apple vil kunne præstere, er svært at forudse. De tidligere Apple-lanceringer af nye produkter har samtidig været nye produktkategorier. Det er smarte ure ikke, og samtidig vil Apple Watch kun kunne bruges sammen med nyere iPhone-telefoner - fra iPhone 5 og nyere -, hvilket også kan hæmme tilgangen af nye kunder.

Apple overgiver sig til NFC

»De nye iPhone-telefoner ser godt ud, betalingstjenesten ser lovende ud, men uret har meget at skulle bevise,« siger analytiker Ben Schachter fra Macquarie til den amerikanske finansavis Wall Street Journal efter at have fulgt Apples præsentation.

Mobil betaling er som de smarte ure kun i sin vorden. Apple har til sin mobilbetalingsplatform Apple Pay indgået samarbejdsaftaler med bl.a. Mastercard, Visa, American Express, Citigroup, McDonalds, Walgreen og Macy. Betalingen sker med NFC-teknologien, der også kan benyttes til at koble f.eks. en mobiltelefon sammen med en trådløs højttaler ved at »gokke« dem sammen, så de lige berører hinanden. To af tre telefoner ventes at kunne bruge NFC-teknologien i 2018. Apple har hidtil skyet NFC men tager nu teknologien til sig.

I 2013 var kun 18,2 procent af de 1,5 milliarder mobiltelefoner, som blev afskibet fra fabrikkerne, udstyret med en NFC-chip. Det ventes ifølge analysefirmaet IHS Technology at nå 64 procent i 2018. Ifølge analysefirmaet Gartner udgør betalinger med NFC-teknologi stadig kun 2,5 procent af den samlede mobilbetaling.

Satser på sundhed - også som konkurrenterne

Med både de nye iPhone 6-telefoner og Apple Watch kan man bruge Mastercard, Visa og andre betalingskort fra de banker, der går med, gennem Apple Pay. Man betaler ved at holde telefonen tæt på en trådløs læser og trykke på skærmen, hvorefter betaling overføres. Tilsvarende vil man kunne betale med et tryk på skærmen, hvis man køber ind gennem en applikation, og enten bruge fingeraftryk eller en talkode som godkendelse.

Mobilbetalingen var da også årsag til, at adskillige store banker havde ledende medarbejdere med ved Apples præsentation.

På tværs af Apple-udstyret satser Apple med en større softwareopdatering på at få bedre fat på markedet for sundhed og velvære. Det sker gennem Health-platformen, som på både telefoner og ur vil blive en central del. Også her har konkurrenterne arbejdet i nogen tid og netop - gennem Googles Android-software til telefoner og ure - koblet udstyret sammen, så man konstant kan få et detaljeret overblik over, hvordan man har det.

Det er nu tre år siden, at Tim Cook overtog ledelsen af Apple, efter at medstifter Steve Jobs døde.

Som sædvanlig faldt Apples aktiekurs efter præsentationen, nemlig med lidt under en procent til 97,99 dollars på børsen i New York.