iPhone er en stormagt på spilmarkedet

Med åbningen af Apples App Store er iPhone og iPod touch blevet væsentlige magtfaktorer på markedet for transportable spilkonsoller, men de er dog ikke nogen direkte trussel mod Playstation og Nintendo.

Foto: Stephane de Sakutin
Siden Apple slog dørene op for App Store sidste juli har mobilspil været topsællerten i butikken, som for nylig rundede en milliard solgte applikationer.

Og de mange downloadede spil til iPhone og iPod touch har med det samme sendt Apple til tops på spilmarkedet, skriver cellular-news.com. Websitet citerer Alexandre de Rochefort, chief financial officer hos Gameloft, der er et af verdens førende spilfirmaer for at sige, at Apple blot en måned efter lanceringen af App Store havde sat sig solidt på tronen som førende spilforhandler til håndholdte konsoller.

For Gameloft betyder det helt konkret, at 10 procent af virksomhedens profit stammer fra App Store-salget, og omsat i kontanter bliver det et forventet salg i omegnen af 20 millioner dollars, eller mere end 100 millioner kroner, alene i år.

Helt som forventet er det dog ikke gået. Da iPhone blev lanceret var forventningen mange steder nemlig, at den skulle tage konkurrencen op med konsoller som PSP og Nintendo DS.

På trods af at iPhone nu dominerer spilmarkedet, har de imidlertid ikke for alvor truet de to førnævnte konsoller, simpelthen fordi de egner sig bedst til forskellige spiltyper. Hvor PSP og DS generelt bruges til langvarige spil i eksempelvis action- og adventure-genren, egner iPhones touch-skærmsteknologi sig bedre til småspil, der eksempelvis ikke kræver brug af joystick.