iPad er kongen af tavlerne

Apple sidder totalt suverænt på det danske marked for tavlecomputere.

Foto: NOEL CELIS
2011 skulle have været året, hvor salget af tavlecomputere for alvor kom op i gear. Men i stedet for den tsunami af maskiner i alle former og farver, der var spået at brede sig ud over butikshylderne i løbet af året, er det snarere gået den modsatte vej. Apples iPad er nemlig ikke bare suveræn, men sågar en totalt overlegen og enevældig konge af produktkategorien i de danske forbrugeres bevidsthed.



I årets første tre kvartaler blev der skubbet i alt 250.000 tavlecomputere over butiksdiskene i danske butikker - af disse var der et æble på 210.000 af dem. Konkurrenterne, der primært var baseret på Googles Android, formåede således blot at sælge 40.000 styks på ni måneder. Det viser en opgørelse fra IT-analysehuset IDC.

Kommet sent i gang

Tendensen ser tilmed ud til at fortsætte i det vigtige, fjerde julekvartal - og hele 2012, siger analysechef i IDC, Anders Elbak. »I første halvdel af året var det svært at få andet end iPads, og konkurrenterne lå ofte prismæssigt en del højere. Så det var svært at komme i gang, selv om der i løbet af året er kommet flere at vælge mellem, og at nogle producenter er begyndt at sælge f.eks. via Bilka. Men de har ikke haft det for let,« siger han.




Apple har - meget usædvanligt for selskabet - valgt at prissætte deres produkter markant under, hvad konkurrenterne kunne sælge til i begyndelsen, og den billigste iPad står i 3.700 kroner - hvilket det meste af 2011 har gjort den til en af de billigste mærkevarer inden for genren. Anders Elbak påpeger dog, at konkurrenterne i løbet af året er kommet prismæssigt bedre med. Derfor forventer IDC, at der næste år vil komme mere krig på kniven, om end Apple fortsat vil stå for langt hovedparten af de 550.000 maskiner, som IDC forventer vil blive solgt næste år. Til gengæld ser det ifølge IDC ud til, at det er særligt de bærbare, og især mindste bærbare, der bliver kannibaliseret. Hos Brancheforeningen Forbrugerelektronik, BFE, har man ikke historisk haft tavlecomputere med i statistikkerne over salget, men alligevel noterer pressechef Erling Madsen sig, at særligt én produktkategori lider under boomet i de flade tavlecomputere. I 2009 var salget af de bittesmå bærbare, de såkaldte netbooks eller mini-PCer, svimlende 390.000 eksemplarer. I år siger BFEs prognose, at salget vil lande på sølle 100.000 styk.

Total dominerende

Erling Madsen understreger, at BFE ikke har holdninger til specifikke produkter og dermed heller ikke til, om det er sundt, at Apple sidder på stort set hele markedet. »Der er næppe tvivl om, at tavlecomputere vil tage en stor andel af markedet, og BFE har generelt den holdning, at vi går ind for konkurrence. Mest mulig konkurrence tjener kunderne bedst,« siger han. Det er en konkurrence, der måske kommer mere gang i næste år. Hos Elgiganten bekræfter salgschef Jan Kirkedal, at Apple er totalt dominerende, hvorfor kæden har valgt at give Apple-produkterne de bedste hyldeplaceringer. Men det er også muligt at få et konkurrerende produkt. »Blandt de øvrige sælger Samsung bedst - og det bliver bedre og bedre. Og vores forventning til 2012 er, at Apple kommer til at sidde på en mindre andel næste år. Men kommer der en iPad 3 til februar, som overgår, hvad de andre har, kan Apple sikkert fortsætte sin markedsandel,« siger han.