Investorer om Mærsk: En fuld opslitning er det eneste rigtige

A.P. Møller - Mærsk bør forsætte med planerne om at splitte energiområdet op i selvstændige enheder, mener investorer.

Investorerne er glade for planerne om en fuld opsplitning af hele det nye energiområde i A.P. Møller - Mærsk.

Sådan lyder det, efter at Berlingske fredag skrev, at A.P. Møller - Mærsk sigter mod at sende flere af koncernens energi­selskaber selvstændigt på børsen. Dermed står den nye forretningsdivision Maersk Energy til at blive opløst, næsten inden den er dannet.

»Som vi ser det, er det det eneste rigtige. At have et drillingselskab og en olieoperatør i samme selskab er mildest talt en sjov konstruktion. Det finder man ikke ret mange steder, og det vil ikke give ret meget mening,« siger Kim Korsgård Nielsen, porteføljeforvalter i Carnegie Asset Management.

Mangel på synergieffekt

A.P. Møller - Mærsk oplyste i september, at koncernen i første omgang står til at blive opdelt i to enheder – et transportområde og en energidel. Men mens selskaberne i Maersk Transport med Maersk Line i spidsen har flere synergier mellem sig, er det ikke tilfældet i ­Maersk Energy. Området består af olieselskabet Maersk Oil, forsyningsvirksomheden ­Maersk Supply Service, tankrederiet Maersk Tankers og Maersk Drilling, som udlejer borerige. Ifølge Berlingskes oplysninger er det ­planen, at de fleste af dem skal spaltes ud i selvstændige enheder, hvoraf flere sandsynligvis blive børsnoteret.

Det tegner til at blive gjort på samme måde, som da enzymvirksomheden Novozymes blev spaltet fra Novo Nordisk for mere end 15 år ­siden. Her blev værdierne delt ved, at de gamle aktionærer fik aktier i Novo Nordisk og i det nye Novozymes.

»Det er klart, at hvis man aktiemæssigt skal lave en Novozymes-løsning med energidelen, så giver det ikke meget mening, hvis olie og drilling ligger sammen. Så kan man lige så godt gå hele vejen og spalte dem ud, og så kan investorerne selv tage det, de bedst kan lide,« siger Kim Korsgaard Nielsen.

Han mener, at det er fint, at det danske selskab først deler virksomheden i to og derefter senere fortsætter med en yderligere spaltning af energidelen.

»Men når man går fra et kæmpestort konglomerat, som A.P Møller - Mærsk er, så bliver man måske nødt til at gøre tingene trinvist, så man først tager det som en energidivision og derfra spalter det yderligere,« siger Kim Korsgaard Nielsen.

Investorerne skal oevrbevises

Otto Friedrichsen, aktiestrateg i Formuepleje, understreger, at opdelingen på længere sigt skal følges op af en historie om, hvordan den store danske virksomheder kan skabe et afkast, som vil tiltrække investorerne.

»Det, som er udfordringen på sigt, er at overbevise investorerne om, at der er en tilstrækkelig rentabilitet og en fornuftig forrentning. Det er den største udfordring, og det vil det også være fremover,« siger Friedrichsen.

I juni blev den tidligere topchef Nils Smede­gaard Andersen afskediget. Et af hans problemer har været, at han ikke formåede at få ­aktiekursen til at udvikle sig tilfredsstillende. Smedegaard har skabt en række mere veldrevne virksomheder, men de fleste er på stærkt udfordrede markeder, som containerrederiet Maersk Line og Maersk Oil.

»Det handler om at kunne fremvise en ­attraktiv forretning af den investerede kapital, og det bliver vanskeligt i et marked, som er udfordret af de lave olieprise og de strukturelle udfordringer på containermarkedet,« ­siger Otto Friedrichsen.

A.P. Møller - Mærsk har tidligere oplyst, at der vil komme en opdatering af strategiplanen i forbindelse med selskabets kapitalmarkedsdag 13. december.