Investorer har smidt millioner efter hypet juicepresser - men det er nemmere at presse i hånden

Et af sidste års størst finansierede produkter på det amerikanske gadget-marked, var en juicepresser, der med tonsvis af kræfter kan presse poser med frugt til juice. Maskinen, der koster 400 dollars, og som har modtaget svimlende beløb i startkapital, er dog selv kommet under pres, da det er kommet frem, at man lige så godt kan presse poserne i hånden.

En ny højteknologisk juicepresse er selv kommet under pres, da det er kommet frem, at man med samme effekt kan presse frugten i hænderne. Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: Torben Christensen

En ny højteknologisk juicemaskine bliver i medierne og af investorer beskyldt for at presse citronen lige lovlig meget.

Maskinen ved navn Juicero fungerer ved at presse saften fra særligt fremstillede Juicero-poser med hakket frugt ned i et glas. Men efter maskinens lancering er det kommet frem, at juiceposerne kan presses lige så godt uden hjælp fra maskinen.

Det skriver Bloomberg.

Juicero Inc. var sidste år en af de bedst finansierede nystartede virksomheder i Los Angeles’ kreative innovations-miljø Silicon Valley, der er verdensberømt for at være arnested for nogle af teknologibranchens største påfund.

Maskinen, der kan kobles til trådløst internet, koster 400 dollars, og som startup-produkt fik virksomheden bag støtte fra blandt andre Google, som sammen med andre investorer skød omkring 120 mio. dollars i produktet svarende til 834 mio. kr.

Men nogle investorer blev meget overraskede efter juiceren ramte markedet, da de fandt ud af, at poserne, som ikke er inkluderet i prisen, kan blive presset i hånden.

Det skriver Bloomberg.

Manden bag Juicero hedder Doug Evans, og han har tidligere haft succes med at åbne juicebarer, der har høstet ros blandt filmstjerner som Gwyneth Paltrow. I et interview med teknologisiden Recode sammenligner han sig selv med Apple-stifteren Steve Jobs.

Doug Evans er dog blevet mål for en hel del latterliggørelse i medierne efter nogle investorer fandt ud af, at man kan presse juicen fra poserne med næsten samme effekt og i nogle tilfælde hurtigere end maskinen kan gøre det.

Juicero blev lanceret til en pris af 700 dollars, som senere blev sat ned til 400 dollars. Men efter det kom frem, at en mindre manuel indsats kunne hamle op med juiceren, er Juicero nu blevet nødt til at tilbyde kunderne pengene tilbage for produktet, hvad end de har 400 eller 700 dollars for det.

Ifølge BBC News har firmaet på trods af tilbuddet om refunderinger været ude og forsvare maskinen. Juicero’s administrerende direktør Jeff Dunn, der har en fortid hos Coca Cola påstår, at kritikerne overser »oplevelsen« af produktet.

Ifølge Bloomberg er Juicero-maskinen især populær hos virksomheder. Syv adspurgte virksomheder svarede, at de er meget tilfredse med Juicero, da den er enkel og let at rengøre. Ingen vidste dog, at man selv kan presse poserne med samme effekt.