Investor-oprør mod Ryanair spreder sig

Kritisk omtale af arbejdsforholdene hos Ryanair får Nordea Liv og Danica Pension til at indlede undersøgelser af det irske flyselskab. Dermed har seks danske pensionskasser taget Ryanair-sagen op.

Foto: Thomas Lekfeldt

To af Danmarks største pensionskasser, Nordea Liv og Danica Pension, reagerer på de seneste dages omtale af arbejdsforholdene hos Ryanair. De to pensionskasser har onsdag valgt at iværksætte undersøgelser af Ryanair, der kan lede til en sortlistning af flyselskabet - som kan forhindre de to pensionskasser i at have aktier i Ryanair fremover.

»Der er fremsagt anklager mod Ryanair om, at der er sket ting, som muligvis er i strid med ILO-konventioner, og fordi debatten nu er dukket op i Danmark, så har vi valgt at tage sagen op og undersøge den,« siger Andreas Stang, analytiker i Danica Pension.

Danica Pension har onsdag bedt sin partner Ethix iværksætte en undersøgelse af, om Ryanair har brudt internationale ILO-konventioner, der bl.a. skal beskytte arbejdstageres ret til at organisere sig og forhandle kollektivt. Hos PensionDanmark har man allerede i 2014 valgt at sælge samtlige Ryanair-aktier, sortliste selskabet og kritiseret det i fuld offentlighed, fordi flyselskabet i flere år ikke har gjort tilstrækkeligt for at overholde ILO-konventionerne. Det stod en PensionDanmark-direktør frem og fortalte om i tirsdagsudgaven af Berlingske. Ryanair har ikke ønsket at kommentere de konkrete påstande om brud på konventionerne.

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!

Onsdag eftermiddag oplyser Danica Pension og Nordea Liv til Berlingske, at man på baggrund af den aktuelle debat i Danmark har besluttet at få undersøgt, hvorvidt Ryanair i dag overholder eller i fremtiden vil overholde konventionerne. Ifølge Danica Pension vil det være urimeligt og forkert at sælge pensionskassens Ryanair-aktier, før forholdene er blevet ordentligt undersøgt.

»Så længe, der ikke er noget verificeret brud på internationale konventioner eller normer, så vil det være forkert af os at gøre noget her og nu. Men vi reagerer på omtalen ved at få foretaget en undersøgelse,« siger Andreas Stang, analytiker i Danica Pension.

Meldingen kommer i kølvandet på, at PFA og ATP denne uge har meddelt, at de vil undersøge deres investering i Ryanair-aktier.

»For at være sikker på, at vi træffer beslutninger på et gennemarbejdet grundlag, som vi kender til bunds og kan stå inde for, er det afgørende, at ATP er ansvarlig for at sætte en proces i gang. Men det vil naturligvis være oplagt at tale med PensionDanmark i den forbindelse for at høre om deres erfaringer,« har ATPs Anders Klinkby Madsen, udtalt i Berlingske.

Dermed har både ATP, PFA, Danica Pension og Nordea Liv indledt undersøgelse af Ryanair, mens PensionDanmark allerede har haft en flerårig dialog med selskabet og derefter smidt det på porten omkring sommeren 2014.

Også hos Industriens Pension er Ryanair kommet i modvind. Her valgte man i januar 2015 at sortliste flyselskabet. Det skete kort efter, at Ryanair havde annonceret åbning af sin base i København, og at fagforeninger forgæves havde forsøgt at komme igennem med et forslag til overenskomst.

»Vi valgte i begyndelsen af 2015 at sortliste Ryanair, fordi vi finder, at ledelsens forretningsmetoder og manglende vilje til at gå i dialog med investorerne er problematisk og udgør en forretningsrisiko,« siger Jan Østergaard, investeringsdirektør i Industriens Pension.

Ryanair er det eneste europæiske selskab, som er blevet sortlistet af Industriens Pension, og det har en klar forbindelse til, at Ryanair pludselig er dukket op i lufthavnen i Kastrup.

»Vi investerer i et hav af selskaber, men Ryanair blev jo pludselig meget synlig for os, da selskabet ville åbne en base i Kastrup, Så det var i den forbindelse, at vi tog et tjek på virksomheden og nåede frem til, at det forretningsmæssigt var bedst for os ikke at købe aktier i selskabet. Vi kunne se, at Ryanair generelt havde været meget lidt villig til at indgå i dialog, og det betød noget for os,« siger Jan Østergaard.

Ryanair har tidligere oplyst til Berlingske, at der ikke er noget problem ved, at danske pensionskasser sælger Ryanair-aktier, da der er nok af andre aktionærer, som gerne vil købe Ryanair-aktier. Siden årsskiftet er Ryanairs børsværdi vokset med 19 procent.