Investor-hype gav luft under Twitter-vingerne

Der var rift om de udbudte Twitter-aktier, da selskabet fik debut på børsen i går. Investorerne købte på baggrund af hype og vækstforventninger, lyder vurderingerne.

Der var trængsel på New York Stock Exchange torsdag, da Twitter blev børsnoteret. Også pressen fyldte godt på gulvet. Fold sammen
Læs mere
Foto: LUCAS JACKSON

Der blev for alvor basket med Twitter-vingerne torsdag, da det syv år gamle, amerikanske selskab fik sin børsdebut - og tog et rekordspring på 73 procent.

Det er ifølge erhvervsmediet Bloomberg ikke er sket siden 2007, at en nynoteret aktie i gruppen af selskaber, som rejser mere end en milliard dollar i en børsnotering, har fået så meget luft under vingerne.

Mikroblogtjenesten har da også været omgivet af masser af opmærksomhed i månederne frem til børsnoteringen, som selskabet officielt annoncerede planerne om i september.

Der var rift om at få fingre i de Twitter-aktier, der blev frigivet på børsen - og skabte lidt af en begejstringsrus blandt investorerne.

Allerede forud for noteringen blev kursen hævet to gange i prissætningsprocessen, fra første forventning om en kurs på 17-20 dollar, til 23-25 dollar og endeligt 26 dollar, da den forudsatte kurs blev fastlagt onsdag.

Den blev torsdag udbudt til 45,10 dollar, da den blev frigivet i handlen og endte på en lukkekurs på 44,90 dollar efter kortvarigt at have nået op over 50 dollar tidligt på handelsdagen.

Hos den nordiske handelsplatform Nordnet betegner investeringsøkonom Per Hansen da også Twitters børsdebut som lidt af et kursbrag. Han hæfter sig ved, at der frem mod børsnoteringen har været ekstrem megen fokus på mikroblogtjenesten i medier og nettet generelt.

»Twitter har været det store samtaleemne i denne uge. Ikke kun fordi Twitter som socialt fænomen skaber overskrifter og interesse. Men også - og ikke mindst på grund af - en stigning på 72 procent på den første noteringsdag,« lyder det i en kommentar fra Per Hansen til Twitters børsdebut. 

Der blev allerede op til den endelige udbudspris på 42,10 dollar rapporteret om flere købere end sælgere af Twitter-aktiver - og om god appetitet for at komme med på vognen i de internationale mediers reportager fra børsen i New York.

Nordiske investorer handlede også

Generelt er Twitter ikke er nær så udbredt i Danmark som eksempelvis det sociale netværk Facebook, som de danske internetbrugere er kendt for at sværge til. Hos den nordiske handelsplatform Nordnet blev der på første handelsdag registreret i alt 1.537 handler med Twitter-aktien. De blev gennemført at samlet 497 kunder fordelt i Danmark, Sverige, Finland og Norge. Blandt den danske Nordnet-kunder var der 97, der handlede med Twitter-aktien i løbet af den første dag, den var tilgængelig i handlen.

Nordnets investeringsøkonom Per Hansen stiller generelt spørgsmål, om den ekstreme internationale opmærksomhed på Twitter kan fastholdes.

»Twitter er et fænomen på den sociale front, og der håbes på at væksten kan blive en tilstrækkelig kursdriver. Men der er en reel risiko for, at de investorer, som på kort sigt har sat deres lid til yderligere stigninger ud over niveauet 45-50 dollar per aktie, snarere vil opleve, at Twitter er investeringsfugle på taget end i hånden,« vurderer Per Hansen.

Køber sig ind i vækstperspektiver

Hos Nordea beskriver chefaktierådgiver Lars Møgeltoft torsdagens børsnotering af Twitter som en debut, der skabt lidt af en begejstringsrus.

»Det er en voldsom stigning for et selskab, der først forventes at levere et overskud i 2015. Vi taler altså om et uprofibalt selskab, men en vækstvirksomhed, som forventes at vokse kraftigt over de næste år - og sandsynligvis vil fordoble omsætning de næste to år. Og det er de vækstperspektiver, folk køber sig ind i nu,« siger Nordeas chefaktierådgiver Lars Møgeltoft.

Han peger især på to ting, der har medvirket til at skabe en vis begejstringsrus omkring Twitters børsnotering.

»Det er hypen over, at der nu kommer en ny vækstvirksomhed på børsen, som folk kender - og ved har udvist en enorm vækst. Og så er det det begrænsede udbud af aktier. Det var kun omkring en tiendedel af aktierne, der kom ud til de private investorer. Og der var rigtig mange, der gerne ville være med i den emission,« lyder det fra Lars Møgeltoft.

Der tikkede ifølge erhvervsmediet Bloomberg ordrer ind på omkring 30 gange så mange aktier, som der blev udbudt til den forudsatte kurs på 26 dollar. Og omkrig otte millioner aktiver - eller op mod 11 procent af det samlede antal aktiver blev tildelt private investorer, har en kilde med indsigt i processen oplyst til Bloomberg. Normalt ligger den andel på 10-15 procent.

Det forventes ifølge Nordea, at Twitter vil kunne fordoble omsætningen hver år de næste to år, men at selskabet først i 2015 vil komme med et overskud. Derfor er det ifølge Lars Møgeltoft vækstperspektivet, investorerne vælger at købe sig ind i. Netop med investorøjnene er der derfor en risiko for, at de forventningerne er »priset ind« i aktien, som dermed kan være sat for højt.

Han vurderer, at der den kommende tid især vil blive holdt et skarpt øje med, hvordan Twitter får yderligere fat i annoncemarkedet - og ikke mindst på mobile enheder, som selskabet allerede er godt med på.

Ifølge Lars Møgeltoft vil det dermed være andre annoncebaserede internettjenester, Twitter skal ud og konkurrere med. Ikke blot de klassisk kendte sociale tjenester som LinkedIn og Facebook, men også Google, Youtube (ejet af Google) og lignende digitale tjenester.

Twitter åbnede med offentliggørelsen af prospektet for børsnoteringen for første gang for indsigt i selskabets regnskabstal. Og de viste, at selskabet i årets første ni måneder udviste et underskud på 133 millioner dollars af en omsætning på 422 mio. I 2012 tabte Twitter 79 mio. dollars og har sammenlagt siden 2010 haft et underskud på 483 mio.