Investeringsøkonom: »Der er måske også en overgrænse for, hvad Pandora kan gøre«

Pandora-aktien op og ned, hver gang Carnegie har lavet sine kvartalsmæssige rundringninger til franchaise-tagere. Dansk Aktionærforening er kritisk, men investeringsøkonom Per Hansen mener ikke, at Pandora kan gøre meget mere, end man allerede gør.

Foto: Nils Meilvang

Torsdag var endnu en dag med et stort udsving i Pandora-aktien. Lidt over syv pct. steg smykkeproducenten, og igen var årsagen, at Carnegie-analytiker Lars Topholm havde ringet rundt til Pandoras franchaise-tagere og på den baggrund givet sit bud på omsæningsudviklingen i selskabet.

Carnegie-analytikerens spådomme har flere gange de seneste år sørget for stor ravage i Pandora-aktien, der har taget store dyk og høje hop på udgivelserne, og den erfarne investeringsøkonom hos Nordnet, Per Hansen, kan ikke huske en lignende situation i dansk børshistorie.

»Jeg kan ikke huske, at det er sket nogensinde i Danmark. Det er ret unikt at få det prædikat, at aktiekursen danser efter ens analyser,« siger Per Hansen.

Det tætteste Per Hansen kan komme på, er Morgan Stanleys legendariske analytiker Mary Meeker, der i slut 90erne og start 00erne blev kendt som »The Queen of the Internet« eller »Internettets Dronning« på grund af sine analyser af internettet og dets selskaber.

I dagens Berlingske går Dansk Aktionærforening til angreb på Pandora, fordi man er frustreret over, at én analytikers rundringninger kan flytte aktiekursen så meget, som Carnegies analyser gør. Direktør Leonhardt Pihl så heller, at den salgs data, som Topholm graver frem, kom fra Pandora selv.

Per Hansen forstår godt frustrationen, men han stiller sig tvivlende over for, hvor meget Pandora i den sidste ende kan gøre for at imødekomme aktionærforeningen. Han påpeger, at H&M for nyligt er gået væk fra at oplyse salgstal på månedsbasis til nu at oplyse salgstal på kvartalsbasis, hvilket Pandora også gør.

»De månedlige salgstal har vist sig ikke at være nogen god indikator for, hvad EPS bliver, for stort salg kan godt være lig med stor kampagneaktivitet og rabataktivitet, det kan godt være, at man sælger nogle flere varer, men det er ikke sikkert, at omsætningen følger med,« siger Per Hansen. »Dermed er Pandora allerede der, hvor H&M bevæger sig hen, og det taler imod, at Pandora skulle melde hyppige ud om omsætning.«