Internettet størst i Danmark

Onlineannoncering har nu overhalet samtlige andre annonceformer - og Danmark er det land i Europa, hvor udviklingen er allermest tydelig. Det viser en ny opgørelse.

Foto: Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Efter flere års vækst, er internetannoncering nu den annonceform, der dominerer det danske marked. Internetannoncering har overhalet både TV, radio og trykte medier - og det har nu medført, at Danmark har indtaget førstepladsen i Europa, når der måles på internettets andel af den samlede annoncemængde. Det viser en ny undersøgelse, der er foretaget af PriceWaterHouseCoopers for IAB Europe - den europæiske pendant til Foreningen Danske Interaktive medier.

Det samlede europæiske marked for online-annoncering er nu rundet 12,9 mia. euro og udviser fortsat tocifrede vækstrater. Tallene viser også, at 24,4 procent af alle de penge, der bruges på annoncering i medier, bruges på nettet i Danmark. Storbritannien er nummer to med 23,1 procent, efterfulgt af Norge, der har 21,1 procent. Men Danmark er det eneste land, hvor online dominerer, viser tallene.

Der er dog ingen roser uden torne. Selv om de danske online-medier har været i vækst i årevis, har også udenlandske spillere vundet indpas i det danske annoncemarked. Det gælder blandt andet amerikanske Google, der har sat sig ganske solidt på op mod 25 procent af det samlede danske annoncemarked. Penge, der dermed ryger til udlandet, snarere end til danske medier. Også amerikanske eBay rumsterer i Danmark, hvor eBay med ejerskabet af den Blå Avis kravler stille og roligt op af trafikstatistikkerne - og Microsofts nye søgemaskine, Bing, vil også med tiden skulle have en offensiv annonceindsats i Danmark.