Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Det samlede europæiske marked for online-annoncering er nu rundet 12,9 mia. euro og udviser fortsat tocifrede vækstrater. Tallene viser også, at 24,4 procent af alle de penge, der bruges på annoncering i medier, bruges på nettet i Danmark. Storbritannien er nummer to med 23,1 procent, efterfulgt af Norge, der har 21,1 procent. Men Danmark er det eneste land, hvor online dominerer, viser tallene.
Der er dog ingen roser uden torne. Selv om de danske online-medier har været i vækst i årevis, har også udenlandske spillere vundet indpas i det danske annoncemarked. Det gælder blandt andet amerikanske Google, der har sat sig ganske solidt på op mod 25 procent af det samlede danske annoncemarked. Penge, der dermed ryger til udlandet, snarere end til danske medier. Også amerikanske eBay rumsterer i Danmark, hvor eBay med ejerskabet af den Blå Avis kravler stille og roligt op af trafikstatistikkerne - og Microsofts nye søgemaskine, Bing, vil også med tiden skulle have en offensiv annonceindsats i Danmark.