Internettet indtager TV-skærmen

Platform. Med internet-TV får brugere, indholdsproducenter og annoncører endnu en platform at forholde sig til.

Foto: CLAUS BECH ANDERSEN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

TV-apparater med internetadgang er hurtigt på vej til at blive standard på det danske marked. Sidste år var ti procent af nye TV-apparater udstyret med internetforbindelse, i år vil det være 80 procent, oplyser Branchen ForbrugerElektronik.

»Der er rigtig stor opmærksomhed lige nu om internetadgang på TV-skærmen, vi betragter det som en første fase af langt større interaktivitet mellem skærm og seer,« siger Anders Blauenfeldt, der er udviklingsdirektør hos YouSee. Med et internetforbundet TV-apparat er vejen banet for en helt ny dimension på fladskærmen. »I princippet kan man forestille sig alt det samme indhold, som man ellers finder på internettet. Musik-streaming, YouTube, Facebook og så videre,« forklarer Anders Blauenfeldt.

Alligevel vil internetoplevelsen på TV-skærmen blive anderledes end på computeren, siger Philips-produktchef Kim Johansen:

»Det er ikke kun et spørgsmål om at gå på internettet, det kan du også med andre produkter. Vi ser det største behov inden for internetindhold, som man kan være fælles om på TV-skærmen. For eksempel YouTube, feriefilm- og billeder. Det vil være nemmere at browse internettet med en laptop eller PC, men muligheden er der også med tv-apparatet,« siger han.

Apps på skærmen

Philips tilbyder på linje med en række andre store TV-producenter et internet-»økosystem«, hvor omdrejningspunktet er applikationer, apps, som man kender det fra smartphones. Man klikker på en app på skærmen, der leder videre til for eksempel YouTube, DMI eller De Gule Sider.

App-modellen med ikoner, man klikker på, er den bedste brugerflade til TV-mediet, siger Kim Johansen. »Kunststykket er at få internetsiden til at spille sammen med fjernbetjeningen. Derfor har vi lagt knapperne ind på TV-skærmen. Fjernbetjeninger får færre knapper, men bliver udstyret med cursor til navigation.«

Apps er også vejen frem for annoncører, der vil eksponeres på internet-TV. »Man vil ikke se forstyrrende bannerreklamer, men virksomheder kan lancere deres egen app, som man også ser det på mobilmarkedet,« forklarer Kim Johansen.

Dermed skulle vejen være banet for endnu en internetplatform, men det går ikke hurtigt nok, og det skyldes producenterne, siger Anders Blauenfeldt fra YouSee. »Alle skærmproducenter har deres egen standard, nogle har endda flere. Denne mangel på en fælles standard er selvfølgelig et problem for dem, som skal udvikle indhold til TV-skærmen.«

Hos Philips, der tilbyder økosystemet Net TV, medgiver man, at det kan give problemer for indholdsudbydere. »Set fra deres (YouSee, red.) synspunkt, ville det have været nemmere med én standard. Men når du køber en ny bil, sidder knapperne jo også andre steder i forhold til den gamle bil.«