Internettet får ny valuta

En ny og langt mere nuanceret og præcis måling på Internettet ser dagens lys i morgen, onsdag, når Foreningen af Danske Internetmedier (FDIM) introducerer en helt ny valuta til at måle brugerne på de danske Internetmedier.

"Vi tager nu det største skridt, siden vi introducerede den første officielle trafikmåling for syv år siden. Vi kan nu give helt nøjagtige tal for, hvor mange internetbrugere, der besøger de enkelte medier og ikke mindst, hvordan brugernes adfærd er," siger Christian Peytz, formand for FDIM.

FDIMs måling renser de kendte trafiktal ved hjælp af avancerede algoritmer og vejer dem op mod en månedlig Catinet-telefonanalyse. De to undersøgelser danner så baggrunden for udregningen af brugertallene, der ifølge FDIM er langt mere præcise, end de nuværende målinger.

Derfor vil en række medier også opleve fald i antallet af unikke besøgende på op mod 40 procent med de nye beregninger. Faldet er altså et udtryk for, at de gamle målinger er blevet ”renset” for forhold som gengangere og den samme bruger på flere computere.

Adfærd på nettet

Dertil kommer et internetpanel med mere end 100.000 personer, som automatisk indrapporterer deres adfærd på nettet. Det giver mulighed for at gå bagom brugertallene og se, eksempelvis hvor mange kvinder, mænd, nordjyder, specialarbejdere, der besøger hvilke sites.

Det er analysevirksomheden Gemius, der står for de nye internetmålinger, og som er blevet udvalgt af FDIM sidste år, efter en udbudsrunde med en række førende analysevirksomheder blandt tilbudsgiverne.