Internetpioneren Amazon fylder 20 år - eller hvad?

Den gigantiske internetboghandel, som i øvrigt slet ikke kun sælger bøger, har snydt lidt med fødselsdagen - og så er den i øvrigt slet ikke den første.

Amazon er fuld af hemmeligheder - også i selve logoet. Arkivfoto: Rick Wilking, Reuters/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: RICK WILKING

Der er lidt Tante Møhge over det. For ganske som den ældre dame i TV-serien »Matador« viste sig kun at være 90 år og ikke 100, har internetgiganten Amazon slet ikke 20-års fødselsdag torsdag, sådan som det ellers er slået stort op. Ej heller er den den første internetboghandel i verden. Og om det er en god forretning, kan desuden diskuteres.

Rent faktisk var det ikke 16. juli men allerede tre måneder tidligere, i april 1995, at Amazon havde sit første system oppe at køre og afprøvede det, da en australsk datalog, der næsten arbejdede for Amazon, købte et akademisk værk om kunstig intelligens fra det, der i dag til gengæld - rigtigt nok - er verdens ubestridt største onlineboghandel ... og meget, meget mere.

De kom nu ikke først

Men den første internetboghandel var Amazon ikke, selv om stifter og topchef Jeff Bezos ellers ynder at sige det. Han er i dag verden 15.-rigeste mand, lige før Facebooks Mark Zuckerberg - og det er et faktum, som det amerikanske magasin Forbes holder nøje øje med. Verdens første internetboghandel kom allerede året forinden, i 1994. Her kunne briten Darryl Mattocks lægge den første bog, som var blevet solgt for 27,95 dollars gennem hans Internet Bookshop (»Fluid Concepts and Creative Analogies: Computer Models of the Fundamental Mechanisms of Thought« af Douglas Hofstadter), i en kuvert eller papkasse og sende den til kunden, skriver BBC.

Navnet Amazon blev registreret som internetadresse 1. november 1994, selv om forretningen egentlig skulle have heddet Cadabra.com.

Amazon har i årevis for danskere været synonym med bøger, masser af bøger til lave priser, som man købte fra først USA, siden Storbritannien, og som skattevæsenet efterhånden fandt ud af at opsnappe undervejs i posten og afkræve dansk moms af, så priserne ikke længere var helt så attraktive som til at begynde med.

Oh, det er dyrt

Siden blev mange danskere ejere af en Kindle-e-bogslæser og fik dermed direkte adgang til at kunne købe Amazons stadig større udvalg af e-bøger - og stadig flere grå hår i hovedet over, at Kindlen ikke kan læse verdens mest udbredte e-bogsformat, .epub, som også alle danske forlag samt tidligere også danske bibliotekers e-bogstjeneste Ereolen brugte, indtil bibliotekerne af uforklarlige grunde valgte ikke at ville betjene rigtige e-bogslæsere, som holder batteritid i månedsvis og kan bruges selv i direkte sollys, men udelukkende satse på mobiltelefoner og tavle-PCer, som ikke er født til e-bøger.

I dag er Amazon et kolossalt supermarked med både digitale og fysiske varer - alt fra tandbørster til romaskiner - samt en støt voksende distributionstjeneste, som bringer de indkøbte, fysiske varer hjem til folk. Amazon har også en filmtjeneste, en musiktjeneste og meget, meget mere på sine hylder.

Den slags koster penge, mange penge. Derfor har Amazon i stort set hele sin 20-årige historie (og et par måneder ekstra) kørt med underskud. I seneste tremånedersperiode stod der minus 240 millioner dollars eller 1,63 milliarder kroner nederst på Jeff Bezos' regneark, selv om hans koncern omsatte for 88 milliarder dollars.

Topchef købte et dagblad

Det er derfor ingen guldgrube at være aktionær i Amazon. Tværtimod kræver en investering stor tålmodighed, for der ser stadig ud til at gå en rum tid, før der kommer penge tilbage. Ikke desto mindre har Jeff Bezos opbakning til at fortsætte sin udbygning af imperiet - og undervejs har han i øvrigt selv købt det ansete, amerikanske dagblad Washington Post.

Det er også et faktum. Det skete i 2013 og kostede ham 250 millioner dollars.

Bonusinfo: Det brede smil, som er en del af Amazons logo, har også et skjult budskab. Smilet begynder nemlig under A og slutter under Z for at signalere, at her sælger man alt fra A til Z.

Læs mere